Lumilinkojen huolto: Helsinki, Espoo, Vantaa

Lähellä ja helppo saavuttaa, palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Yhteydenottolomake

Lumilinkojen huolto on antoisaa työtä. Huollossamme tapahtuu kaikenlaista muutakin mielenkiintoista, joista ulkopuolinenkin voi olla kiinnostunut. Tässä kertomuksiamme: https://tomotor.fi/huollossa-tapahtuu/

Sitten tämän sivun asiaan eli lumilinkoihin

Käyttäjä voi itse vaikuttaa paljon lumilingon kestävyyteen ja luotettavuuteen. Olemme kirjoittaneet lumilinkojen ylläpidosta blogin, johon kannattaa tutustua. Blogi on luettavissa tästä: https://tomotor.fi/blogi/7-suositusta-lumilingon-huoltoon/

Upouusi lumilinko.

Lumilinkojen huolto: Helsinki, Espoo, Vantaa

Lumilinko pitää voida ottaa käyttöön välittömästi, kun työ kutsuu. Ruohonleikkuu voi hetken odottaa kesällä tai puutarhapalstan voi jyrsiä myöhemminkin. Kun hanki on yöllä kasvanut, on tiet ja polut saatava pikimmiten auki.

Niinpä lumilinko on syytä pitää taistelukunnossa. Linkojen arat paikat ovat polttoainejärjestelmä, lumikaira ja vetokoneisto. Polttoainejärjestelmään kertyy vettä ja vetokoneiston hihna tai vaihteistorullat kuluvat kelvottomiksi.

Lumen linkoaminen vaatii varsin tehokkaan moottorin. Käyttötunteja ei moottorin kokoon nähden kerry suuria määriä ainakaan normaaleina Etelä-Suomen talvina. Niinpä moottori asiallisesti huollettuna kestää jopa kymmeniä vuosia. Ongelmat kasaantuvat polttoainejärjestelmään (kaasutin, ilmanpuhdistin), vetokoneistoon (hihna ja vetorullat) ja yleisimmin varsinaisista lumitöistä vastaaviin lumikairaan ja lumenheittimeen.

Varmista lumilingon moottorin öljymäärä ennen käynnistystä!

Lumilingot toimitetaan tehtaalta ”kuivina” eli ilman polttoainetta ja öljyä.

Jos linko ostetaan asiantuntijaliikkeestä, se valmistellaan käyttökuntoon ennen asiakkaalle luovuttamista.

Jos linko hankitaan kotiin toimitettuna vaikkapa verkko-ostoksena, se on ”kuiva”. Kuljetusliikkeet eivät ota kuljettaakseen polttoaineita tai ongelmajätteiksi luokiteltuja nesteitä ilman siihen tarkoitettua säilytysastiaa.

Öljyn määrä on syytä tarkistaa ennen jokaista käynnistystä, vaikka mittatikku on monissa moottoreissa hankalassa paikassa ja vaikeasti tulkittava.

Joissakin lumilinkomoottoreissa on öljyvahti: öljyn määrän ollessa liian vähäinen ei moottori käynnisty.

Tuhoutunut moottorilingon kampikoneisto
Lumilingon Loncin-moottori on bulkkituotantomoottori. Tämä hajoaminen ei ole moottorivalmistajasta johtuva, vaan seurausta öljyn puutteesta.

Viereisen kuvan vaurio on toki äärimmäinen esimerkki siitä, mihin liian alhainen öljymäärä voi johtaa.

On totta, että monissa lumilingoissa öljyn tarkistaminen on hankalaa ja vieläpä monitulkintaista. Öljytikku on yleensä varsin vinossa, jonka vuoksi öljypinnan pienetkin muutokset näyttäytyvät liioiteltuina. Periaatteessa hyvä juttu, mutta myös lingon vino asento johtaa lukeman harhaan.

On myös iso ero sillä, onko mittatikku kierrettynä pohjaan vaiko ei. Tähänkään ei valitettavasti ole yleissääntöä, vaan on turvauduttava käsikirjan tietoihin.

Lumilingon vetokoneiston ongelmat

Linkoa pitää voida ajaa eri nopeuksilla, sillä tilanteet vaihtelevat. On painavaa nuoskalunta ja kevyttä puuterilunta. Pitää myös voida peruuttaa.

Mekaaninen, rattain toteutettu vaihteisto on teknisesti selkeä ja mekaanisesti hyvin kestävä ratkaisu. Sen huoltotarve rajoittuu öljyn tai muun voiteluaineen vaihtamiseen. Mekaanisen vaihteiston ikäviä puolia ovat hintavuus sekä lingon lisääntynyt paino.

Toinen yleinen tapa muuttaa lingon kulkunopeutta välityssuhteen avulla on kitkaan perustuva kumirullaratkaisu. Sekin on aivan kelpo ratkaisu, mutta se kuluu nopeammin kuin hammasratasvälitys. Kuluminen ei ole ongelma, kunhan rullien kuntoa tarkkaillaan ja ne vaihdetaan riittävän ajoissa. Kun rullat alkavat luistaa ja sutia kuormitettuina, niiden elinikä romahtaa. Säännöllinen tarkistus ja tarvittaessa vaihto antavat kumirullavaihteistollekin pitkän käyttöiän.

Lumilingon huollossa kuluneet vetokoneiston kumirullat uusitaan.
Yleinen vaihteistotyyppi on kumirullavariaattori. Kumirullat kuluvat ja ne pitäisi nähdä tavanomaisina rutiininomaisesti vaihdettavina kulutusosina. Niiden kuluminen loppuun ei ole vika, vaan seurausta puutteellisesta huollosta.

Kuvan oikeanpuoleinen rulla on menettänyt kaiken kumimateriaalinsa. Seurauksena on se, ettei kone liiku ja se, että rullan vastinkappale kuluu metallikontaktin takia.

Kuluneen kumirullan jäänteet lumilingon pohjalevyn päällä.
Koneen pohjalevy on tallentanut muistoksi variaattorin kumirullista irronneen materiaalin.

Kumijäämien kaapiminen irti käy työstä. Kumijäämät eivät haittaa toimintaa, lumi lentää kyllä hyvin, mutta kuminpalaset saattavat lähteä lumen mukana liikkeelle. Kumisilppu pihalla ei ole mukava kevätyllätys.

Kairan ja lumiheittimen pyörimisongelmista

Kaikkein tavallisin lumilinko-ongelman kuvaus on, että linko käy ja kukkuu, muttei linkoa lunta. Tähän on useampikin syy.

Alennusvaihteen hajoaminen

Pahimman näköinen syy linkoamattomuuteen on alennusvaihteena toimivan matoruuvipyörästön vaurioituminen. Tämä ei ole kaunista katseltavaa, mutta useimmiten vaurio rajoittuu pronssirattaaseen ja mahdollisesti laakereihin. Tällaista vauriota ei normaalikäytössä synny.

Täysin tuhoutunut lumilingon matoruuvivaihteisto.

Kuvan mukainen matoruuvipyörästö on pahoin kärsinyt. Pronssirattaan jäännökset ovat hienojakoisena ja vähän karkeampanakin muhjuna, kerrassaan surullista katsottavaa.

Ruuviosa on vielä kunnossa ja tässä tapauksessa laakeritkin. Kyseessä lienee tehtaan tai huollon virhe, sillä voiteluainetta ei ollut kuin nokare vaihteiston nurkassa.

Vaihteiston voiteluaineen vaihtaminen ei kuulu lumilingon normaaliin huoltoon. Voiteluaineena käytetään yleisimmin juoksevuudeltaan NLGI1- tai 00-luokan litiumsaostettua vaseliinia. Ne ovat juoksevampia kuin tallin nurkassa lojuvan rasvaprässin patruunassa oleva NLGI2-rasva. Voiteluun siis litiumsaostettua NLGI1-rasvaa, ellei valmistaja muuta suosita.

Vaihteistossa ei yleensä käytetä öljyä. Se tahtoo tulla ulos kaira-akselin stefoista. Jos ei luota pelkän rasvan voitelukykyyn, voi vaihteistoon kaataa ruokalusikallisen tai parikin vaihteistoöljyä. Emme kuitenkaan suosittele eri voiteluaineiden sekoittamista.

Hihna ja murtopultit

Onneksi yleisin linkoamattomuusmurhe on kairan murtopulttien hajoaminen tai kiilahihnan katkeaminen. Kummankin perussyynä on käytännöllisesti katsoen aina kairan tai lumenheittimen jumiutuminen.

Lumilingon kairaan kiilautunut kivi.

Jumiutumisen yleisin syy on, että koneistoon on kiilautunut kivi tai keppi. Ei ole poikkeuksellista, että myös lumilapio on jäänyt työn jalkoihin.

Oheisessa kuvassa on juuri sopivan kokoinen kivi joutunut juuri sopivassa asennossa kairan ja kaukalon väliin.

Jumiutuminen aiheuttaa kairan äkkipysähdyksen, mikä rasittaa valtavasti kulmavaihdetta. Kampiakseli on sentään hihnan suojaama eikä yleensä kärsi pahemmin yllättävästä tilanteesta.

Koneiston suojaksi kairan terät on kiinnitetty akseliin murtopulteilla. Murtopultti on tarkoituksellisesti heikennetty pultti, jonka tehtävänä on murtua riittävän rajun iskun kohdatessaan. Näin kairan terän äkkipysähdys murtaa pultin. Vain terä pysähtyy eikä koko koneisto.

Lumilingon kairan suojannut katkennut murtopultti.

Näin teoriassa ja yleensä käytännössäkin, mutta….

…kuvassa näkyy, miten murtopultti on katkennut juuri kuten on ollut tarkoitus. Valitettavasti toisinaan murtopultti katkeaa vain toiselta puolelta eikä terän ja akselin välinen yhteys irtoakaan. Äkkipysähdys leviää kohti alennusvaihdetta, hihnapyörää ja hihnaa.

Lumilingon kairan murtopultin on oltava juuri oikeanlainen ja oikein asennettu, jotta pultin kumpikin heikennetty kohta murtuisi. Missään tapauksessa ei murtopulttia saa korvata tavallisella pultilla, vaikka se olisi alhaisen lujuusluokan pultti. Tavallista pulttia ei ole suunniteltu murtumaan millään tietyllä voimalla eikä tilanne ole enää hallinnassa.

Jos äkkipysähdys etenee kairan terästä ehjäksi jääneen murtopultin kautta eteenpäin, joutuu ensimmäisenä tulilinjalle matopyörävaihteisto. Jos sen voitelu on kunnossa, se yleensä sietää pysähdyksestä koituvan rajun iskun. Pieni taisteluarpi voi pronssin pintaan jäädä, mutta yleensä ei vakavia vaurioita tule.

Seuraava uhri on kiilahihnakoneisto. Kun kaira ja sen myötä koko vetoakseli on pysähtynyt, on hihnalla ongelma.

Vetoakselilla oleva iso hihnapyörä ei pyöri, mutta kampiakseli ja sillä oleva pieni hihnapyörä pyörii. Tästä seuraa, että hihna pysyy paikallaan koko ajan samassa kohdassa. Seisovan hihnan ja kampiakselin hihnapyörän väliin tulee valtavasti lämpöä, kun hihna luistaa koko ajan. Liikkumaton hihna ei jäähdy ja lämpö jää yhteen hihnan kohtaan. Niinpä hihna tuhoutuu tästä yhdestä kohdasta. Näin ei suunnittelijan pöydällä teoriassa tapahdu, mutta karussa kenttätyön käytännössä saattaa näin käydä.

Hihnan liikkumattomuuden syytä etsivä kohtaa suojakopan poistettuaan kuvan mukaisen surullisen näyn.

Onneksi hihnan vaihto ei ole käsistään kätevälle hankala operaatio. Aivan tällä ei kuitenkaan selvitä. On puhdistettava koneisto kumin jäänteistä (joskus niitä voi olla paljon kuten kuvan jousesta voi päätellä) sekä varmistettava, että vetoakseli pyörii vapaasti. Jos kiilautumisen syy on ollut lumenheittimessä eikä kairassa, on mahdollista, että vetoakseli on vääntynyt.

Vihje: hihnan katkettua hihnan kiristin saattaa suunnitellulla tavalla vastustaa lingon pyörimistä ja kuuluu rohisevaa ääntä. Kun kiristintä painaa kireämmälle, ääni ja pyörimisen vastus häviää.

Katkennut lumilingon hihna.

On valitettavan tavallista, että hihnojen kireydestä vastaavat rullat ovat joko huonosti suunnitellut tai väärin asennetut. Ne on aina tarkastettava, kun hihna vaihdetaan. Hihnojen rikkoutumisen syynä tai ainakin myötävaikuttavana tekijänä voi olla kiristin.

Aivan näin huono ei tilanne yleensä ole, mutta lähes kaikissa lingoissa on tältä osin toivomisen varaa.

Vino hihnapyöräkiristin
Lumilingon haljennut hihnapyörä

Näinkin voi käydä lingon hihnapyörälle, vaikkei saisi. Halkeama on lähtenyt kiilan kohdalta ja lopulta tuhonnut hihnapyörän.

Tällaiselle ilmiölle ei käyttäjä voi mitään. Vaikka hän vaihtaisi hihnan vähemmän huolellisesti, ei hän puutu hihnapyörän asentoon eikä sen mutterin kireyteen. Murtopulttien pitäisi pelastaa hihnapyörä näin isoilta voimilta.

Rattaassa on pieni hajoamista edistävä suunnitteluvirhe: kiilaura on kevennysreiän kohdalla, vaikka sen voisi asemoida myös reikien väliselle alueelle. Kiilaura terävä reuna tekee painekeskittymän uran nurkkaan ja lopulta käy näy, kun rattaan antama tuki ei ole ihan niin suuri kuin tarvittaisiin.

Vetolaitteiston planeettavaihteisto

Lumilingon  planeettavaihteisto avattuna.

Joissakin lumilingoissa voimanvälityskoneiston osana on planeettavaihteisto.

Planeettavaihteiston suuri etu on, että se voidaan rakentaa pieneen kokoon, kun rattaat ovat sisäkkäin. Joissakin rattaissa hampaat ovat rattaan sisäkehällä, joissakin ulkokehällä. Näin rataspaketti voidaan puristaa pieneen kokoon.

Teoriassa planeettavaihteisto on vähemmän herkkä kulumiselle kuin tavallisesti käytössä oleva kitkapyörävaihteisto. Kitkapyörät kuluvat väistämättä ja niiden vaihto on hyväksyttävä osana elämää. Ikuinen ei planeettavaihteistokaan ole.

Kuvan esittämässä tapauksessa vaihteisto toimi epämääräisesti: joskus toimi ja toisinaan taas ei. Vaihteisto oli koottu tehtaalla väärin. Kuvan alaosassa näkyy, miten pieniä hammaspyöriä varten vaihteiston rungossa on tapit. Näihin akselitappeihin pitäisi hammaspyörät pitäisi asentaa. On siis kolme hammaspyörää, jotka ovat 120 asteen välein ison hammaspyörän sisäpuolella.

Tehtaalla oli ilmeisesti ollut huono päivä ja yksi näistä kolmesta rattaasta oli laitettu vaihteiston sisään vapaasti eikä ollut akselitapillaan.

Katastrofejakin tapahtuu

Joskus huoltoon tulee tapauksia, joissa hyväkään ennakointi ei olisi estänyt teknistä katastrofia. Tässä tapauksessa laatumerkkiä olevan lumilingon moottori kieltäytyi kaikesta yhteistyöstä eikä mikään pyörinyt.

Purkutyö paljasti karun totuuden: moottorin kyljessä oli kaksi isoa reikää! Vaikka moottori olikin korjattavissa, siitä koituvat kustannukset olisivat niin korkeat, ettei moottorin korjaus ollut mielekästä.

Linko oli muuten hyvässä kunnossa, joten asiakas päätti vaihdattaa moottorin. Pidämme tätä hyvänä päätöksenä, sillä linko oli kallis ja hyvin rakennettu. Käyttäjän virheestä ei ollut kysymys, vaan jo tehtaalla tapahtuneesta vauriosta.

Reikä lumilingon moottorin kyljessä.
Lumilingon moottorin rikkonut vauhtipyörä.

Katastofin aiheuttaja oli magneeton irronnut magneetti, jonka palasia oli kiilautunut moottorilohkon ja vauhtipyörän väliin.

Perussyy ei ehkä ollut magneetin irtoaminen itsestään. On mahdollista, että kaiken takana oli magneeton staattorin ruuvien löystyminen, mutta asiaa ei selvitetty tarkemmin. Ruuvit ja staattori olivat niin huonossa kunnossa, etteivät ne enää kyenneet tarinaansa kertomaan.

Lumilinkojen kotivara

Koska lumilinkojen yleisimmät ongelmat liittyvät kairaa pyörittävään vetohihnaan ja kairan murtopultteihin, olisi hyvä varautua näihin vikoihin jo ennalta. Talvella on mahdollista, että varaosista on pulaa eikä juuri tähän koneeseen ole hihnaa saatavilla kuin tilaustavarana. Huoltomies voi asentaa uuden hihnan jopa kotikäynnillä, jos asiakkaalla on hihna jo olemassa. Murtopulteista ei ole pulaa ollut.

Sytytysjärjestelmä on yleensä luotettava, mutta joillakin varsin tuntemattomilla sytytystulppamerkeillä on luotettavuusongelma. Kotivaraan voisi lisätä sytytystulpan. Ennen työkaluihin tarttumista on syytä varmistaa, että tulpan ympäristö on puhdas. Moottori ei pidä roskista!

Viat on yleensä hyvä ehkäistä ennakolta. Lumilingon kauhan sivussa on säädettävät pienet ”sukset”, joiden avulla säädetään korkeus, jolta lunta poistetaan. Jos lingotaan pintoja, joissa on irtokiviä, on sukset säädettävä vastaavasti.

Lumilingon polttoaineongelmat

Lumilingon kaasuttimen likaantunut uimurikammion pohja.
Tällaiseksi muuttuu vuosia huoltamatta ollut polttoaineen sakkakuppi. Lika ei estä koneen toimintaa, kunhan lika ei vain lähde liikkeelle. Parasta on kuitenkin huoltaa polttoainejärjestelmä säännöllisesti.

Lumilinko ja sen polttoainejärjestelmä joutuvat työskentelemään hankalissa olosuhteissa. Kukapa käyttäisi lumilinkoa muuhun kuin lumen raivaamiseen ja lunta heitettäessä on aina kosteutta ilmassa! Moottori imee melkoisen määrän ilmaa ja sen myötä tietysti lunta ja kosteutta. Vesi eri olomuodoissaan on polttoainejärjestelmän ilkeimpiä vihollisia. Lumi tukkii ilmanpuhdistimen ja lumesta sulanut vesi tukkii suuttimet tai kerääntyy kohokammion pohjalle ja aiheuttaa vähitellen korroosiota.

Korroosiotuotteet ovat hankalia puhdistettavia, sillä ne ovat kuin osa metallin rakennetta. Ne eivät irtoa kuin ns. kyynärpäärasvalla eli korrodoituneet kerrokset on käsipelillä irrotettava. Kaikilla on omat suosikkikemikaalinsa kerrostumien liuottamiseksi ja pehmentämiseksi, mutta hyvää yleispätevää kemiallista ratkaisua ei valitettavasti ole.

Vaikka korroosiokerrokset ovat hyvin tiukassa, niistä voi lähteä palasia liikkeelle. Palaset ajautuvat pitkin polttoainekanavia ja suuttimia ja saattavat tukkia ne. Etenkin tyhjäkäyntisuutin on arka pienillekin murusille, sillä suuttimen reiän halkaisija ei ole nuppineulan kärkeä suurempi. Näihin epäpuhtauksiin ei polttoainesuodatin auta, sillä muruset eivät ole kotoisin polttoaineesta, vaan ovat lähtöisin veden ja metallin reaktioista kaasuttimen sisällä. Ongelmat on salakuljetettu koneen sisään! Suodatin toki voi estää veden kertymisen kaasuttimeen, mutta se ei estä lämpötilan vaihtelun aiheuttamaa kondenssiveden kertymistä.

Polttoainejärjestelmän omatoimisesta huollosta

Ilman ammattitaitoakin voidaan polttoainejärjestelmän ongelmien ilmenemistä hidastaa. Eri koneissa on erilaisia ilmanpuhdistinrakenteita. Talvioloissa eivät pöly ja hiekka ole suuri ongelma, vaan puhdistimen päätehtävä on estää lumen pääsy kaasuttimeen. Rakenteelle ei voi mitään, mutta lingon ajosuunnalla on merkitystä siihen, miten lumi pöllyää imuaukon kohdalle.

Suosittelemme vahvasti myös pienkonepolttoaineen käyttöä. Se sietää paremmin kosteutta ja pitkää säilyttämistä kuin tavallinen pumppubensiini.

Tässä linkissä on lisää ajatuksiamme polttoaineista ja voiteluaineista.

Turvallisuustekijöitä

Kaikki moottorikäyttöiset työkoneet tuovat mukanaan riskejä. Linkojen pyörivä kaira on vaarallinen ja rakenteen on valitettavasti oltava niin avoin, että roottori voi kohdata raivattavan lumen. Samasta aukosta sopii myös kädet, jalat tai naapurin koira. Terve järki on paras opastaja, mutta tässä linkissä on tukimateriaalia luettavaksi.

Ikäviä onnettomuuksia tapahtuu kuten tässä uutisessa, jossa onneksi säästyttiin pahoilta vaurioilta. Huonomminkin voi käydä.