Mopon huolto ja korjaus: Helsinki, Espoo, Vantaa

Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Yhteydenottolomake

ToMotor ei tue mopojen virittämistä!!!

ToMotoriin tuodaan huollettavaksi tai korjattavaksi mopoja ja moottoripyöriä, joita on yritetty rakentaa tehokkaammiksi kuin mitä niiden rekisteröity ajoneuvoluokka sallii. Useimmiten kuljettajan ajokorttikaan ei ole viritelmän mukainen.

Yleensä ToMotorin näkemät rakennelmat ovat ammattitaidottomasti tehtyjä ja suorastaan vaarallisia. Virittäminen kohdistuu käytännössä aina moottorin tehon nostamiseen. Aniharvoin – jos koskaan – on yritetty parantaa alustan ominaisuuksia: jousitusta tai jarruja.

On totta, että monista mopoista ja kevytmoottoripyöristä on samalle peruspohjalle rakennettuja tehokkaampia versioita. Tästä ei voi päätellä, että matalampitehoinen versio olisi alustaltaan tehokkaamman veroinen. Valmistaja ei laita matalatehoisempaan versioon yhtään kalliimpia osia kuin on välttämätöntä.

ToMotorissa saatetaan tapauksesta riippuen korjata viritettyäkin ajokkia, mutta viritettyjä rakenteita ei korjata tai huolleta ja omistajalle tehdään selväksi ajokin laittomuus.

Tällä sivulla on alempana lisää huomioita virittämisestä.

ToMotor vetoaa vanhempiin ja huoltajiin, ettei nuoria rohkaistaisi laittomuuksiin. ”Pienen virittelyn” inhimillinen hinta voi nousta niin korkeaksi, ettei tätä vastuuta kukaan halua ottaa kantaakseen.

Mopon ja skootterin huolto on tärkeää vanhallekin kalustolla.
Nostalgiaa vaiko käyttöesine?
Tuunattu mopo.
Tuunaamalla moposta saa persoonallisen.

Mopon huolto: Helsinki, Espoo, Vantaa

Tervetuloa ToMotorille mopon huoltoon! Toimimme Espoossa.

Mopot ovat vasta ajokortin saaneiden ajoneuvoja. Erityisesti näiden ajokkien turvalaitteiden on oltava kunnossa. ToMotorilla mopon huolto on turvallisuuspainotteinen. Olemme valinneet tämän lähestymistavan siksi, että olemme nähneet niin paljon mopoja, joiden turvallisuusasiat eivät ole kunnossa. Kun liikennekokemusta ei vielä paljon ole, on ajokin turvallinen kunto vielä tärkeämpi kuin kokeneilla kuljettajilla.

Meiltä saat normaalin kausi- ja turvallisuushuollon lisäksi renkaanvaihdot, öljyn ja suodattimien vaihdot sekä jarrutyöt ripeällä aikataululla.

Aikataulumme ovat hyvin joustavat ja ymmärrämme, että nuoren kulkijan on saatava nämä palvelut myös kesken vilkkaimman ajokauden.

ToMotor noutaa ajokit, joita syystä tai toisesta ei voida tuoda pajallemme.

ToMotorin filosofia mopon ja skootterin huoltoasiasta tästä linkistä.

Mopon huolto on ToMotorissa turvallisuuspainotteinen

Painavaa asiaa mopojen turvallisuudesta

Vaikka ToMotorin liikeidea on pitää lähiseudun ajokit ja laitteet kunnossa, on liikenteeseen tulleen nuoren turvallisuus sydäntämme lähellä. Siksi ennen tekniikkatietoa katsaus nuoren liikenneturvallisuuteen.

Nuoret mopon ja skootterin kuskit

Mopoja ja skoottereita on liikenteessä lähes 150.000:

https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/mopot-moottoripyorat-ja-mopoautot/ajoneuvomaarat

Mopot ja skootterit ovat yleensä juuri kortin saaneiden nuorten ajoneuvoja. Enää ei onneksi osteta papalle mopoa, kun hän ei lähes sokeana ja täysin kuurona voi muuten liikkua.

Ajokortin suorittaminen antaa hyvät tietopuoliset valmiudet pärjätä liikenteessä. Me huoltotyötä tekevät olemme tietysti huolissamme nuorten liikenneturvallisuudesta ja haluamme omalta tekniseltä osaltamme tehdä liikkumisen mahdollisimman turvalliseksi. Ajokorttivaatimukset pitävät huolta sääntöjen tuntemuksesta. On vain niin, että kokemattoman on pakko mennä mukaan liikenteeseen, jotta kokemusta karttuisi ja liikennesilmä kehittyisi. Tervetuloa mukaan! Mopoilla mekin aloitimme.

Ajokin kunto turvallisuustekijänä

Nuori mies vähissä vaatteissa sänkipellolla mopon selässä.

Sänkipeltoajelu lämpimällä säällä on loppukesän riemuja. Vaikka sadonkorjuun jälkeinen sänkipelto on pehmeämpi kuin asfaltti, on asianmukainen suojavaatetus syytä muistaa. Tälläkin mopolla pääsee sen verran vikkelästi, että iho repeää ja päähän sattuu, jos mennään nurin. Ja mennäänhän me!

Etsi kolme turvallisuusvirhettä!

Liikenne on vaarallinen ympäristö etenkin kokemattomalle. Mopoille on asetettu tiettyjä rajoituksia, joiden tarkoitus on turvata aloittelevan kuljettajan henki ja terveys ensimmäisten ajovuosien aikana. Vaikka luotamme nuorten kehittymiseen liikenteen uusina tulokkaina, kannamme huolta ajokkien kunnosta.

Kaksipyöräisellä ajoneuvolla liikkuvan henki ja terveys ei saa olla kiinni ajoneuvon kunnosta. Nuori kuljettaja ei välttämättä tunnista laitteensa kuntoa eikä ehkä ymmärrä, miten tärkeitä jarrut, renkaat ja myös päiväsaikaan näkyvät valot ovat.

Niinpä mopon huolto on aivan erityisen tärkeää turvallisuuden kannalta.

Takaisin tekniikkakysymyksiin!

Katsotaan, mitä mopon huolto voi tehdä turvallisuuden hyväksi. Vaikka mopo on rakenteltaan periaatteessa aivan samanlainen kaksipyöräinen ajoneuvo kuin moottoripyörä, painottuu mopon huolto toisin. Alemmat nopeudet ja pienemmät tehot eivät edellytä mopossa samoja asioita tekniseltä turvallisuudelta kuin moottoripyörässä.

Renkaat, jarrut ja valot tutkitaan huollossa tarkoin

Tietysti jarrupalat, jarrusatulat ja jarrulevyt tutkitaan tarkasti. Mopon huoltokirja on valitettavan harvinainen näky huoltoliikkeessä, sillä se on yleensä kadonnut jo ammoin. Niinpä huoltohistoriaa ei tunneta kuin muistinvaraisesti. Esimerkiksi jarrunesteiden viimeisintä vaihtoa ei voi dokumenteista tietää ja nesteen kunto on varmistettava muilla menetelmillä.

Renkaissa on oltava riittävä kulutuspinta

Laillisen, virittämättömän mopon nopeudet ovat alhaiset eivätkä kuluneet renkaat ole juurikaan syyllisiä vaarallisiin tilanteisiin. Vaikka rengas olisi kulutuspintansa puolesta ns. ”Hiihtoliiton suosittelema”, se ei näiden ajoneuvojen nopeuksissa nouse vesiliirtoon. Renkaat voidaan ajaa lain sallimiin alarajoihin, muttei yhtään sen kuluneemmiksi.

Kuluneen mopon renkaan vaarallisuus johtuu pikemminkin huonosta jarrutuspidosta kuin vesiliirtovaarasta. Renkaan materiaali ja rakenne edellyttää kunnolla toimiakseen tietyn määrän kulutuspintaa. Käyttöikänsä lopussa oleva rengas muuttuu arveluttavasta vaaralliseksi jo parin sadan kilometrin matkalla. Niinpä kuluneen näköinen rengas on syytä vaihtaa pikimmin.

Mopoilla ajetaan yleensä pidempiä ajokausia kuin raskailla moottoripyörillä. Niinpä näiden keveiden ajoneuvojen kuljettajilla on paljon suurempi todennäköisyys joutua kohtaamaan jäinen tai luminen tienpinta. Rengastuksen pitää olla keliä myöten!

Rengaspaineet kohdalleen

Vaikka mopot ovat alhaisten nopeuksien ajoneuvoja, on niiden rengaspaineet pidettävä oikeina. Pienipyöräiset ajokit menettävät rengaspaineitaan paljon autoja nopeammin. Lisäksi mahdollisen kyytiläisen tuoma lisäpaino muuttaa kevyen kaksipyöräisen ajovakautta suuresti. Väärä – lähes aina liian alhainen – rengaspaine on suorastaan vaarallinen.

Viritettyjen mopojen turvallisuus ja huolto

Useimpien mopojen tehoa ja maksiminopeutta voidaan nostaa yksinkertaisin konstein. Niinpä virittäminen ei osoita erityistä teknistä lahjakkuutta eikä varsinkaan viisautta. Samoista moottorin perusosista on tehty jo tehtaalla paljon tehokkaampiakin versioita, joten periaatteellisella tasolla virittäminen on vakio-osien vaihtamista toisiin.

Viritettyjen ajokkien ajoneuvotekninen ongelma on niiden jarrut ja pyöränripustus. Vaikka samasta moposta olisi olemassa kevytmoottoripyöräksi luokiteltu versio, ei valmistaja laita matalan suorituskyvyn ajokkiin yhtään parempia komponentteja kuin on välttämätöntä. Niinpä viritetyn ajokin alusta ei kykene käsittelemään tehostetun moottorin suorituskykyä. Liikenteeseen juuri tullut ei vielä hahmota kunnolla kohonneen nopeuden luomia liikennetilanteita. Nuori kuski ei myöskään ymmärrä, että virittäminen on paljon muutakin kuin äänekkäämpi pakoputki ja lain vaatimien rajoittimien ohittaminen.

Myös viritetyn mopon huolto tehdään ToMotorissa, mutta vain, jos niissä on turvallisuutta vaarantavia vikoja vaikkapa jarruissa. ToMotor ei millään tavalla avusta virittämisessä eikä korjaa ajoneuvoja muuhun kuin alkuperäistä vastaavaan kuntoon.

Mopon alusta kuntoon

Mopon ja skootterin huoltohommissa ei pidä laiminlyödä alustan komponentteja. Vaikka jotkin moottoripyörässä hengenvaaralliset alustaviat eivät mopojen alemmissa nopeuksissa tulekaan esiin, on alustan perusasiat pidettävä kunnossa.

Vaarallisin alustavika on pyöränlaakereiden hajoaminen. Tämä on todettavissa jo paljon ennen laakerien hajoamista. Myös emäputken ja keinuhaarukan laakerointi on tarkistettava. Näiden huono kunto ei johda katastrofeihin, mutta ajettavuus kärsii ja sen myötä myös aktiivinen turvallisuus.

Monissa moottoripyörän sukuisissa mopoissa on pitkälle kehitetty etujousitus ja iskunvaimennus. Etuhaarukan öljyvuodot ovat turvallisuusriski. Jos öljyä pääsee vuotamaan jarrulevylle asti, menetetään jarrut välittömästi. Yleensä öljyvuoto ei ole niin suuri, että öljyn väheneminen iskunvaimennuksesta vaikuttaisi merkittävästi alustan käyttäytymiseen. Etuhaarukan öljytiivisteet ja pölysuojat ovat jarruille erittäin tärkeät ja niitä on tarkkailtava. Pieninkin öljyn tihkuminen muuttuu etuhaarukassa nopeasti vuodoksi.

Mopon etuhaarukka.

Mopon etuhaarukan hyvä kunto on ohjattavuuden ja stabiilisuuden kannalta kriittisen tärkeä. Etupyörä vaikuttaa suuntavakavuuteen monin verroin enemmän kuin takapyörä. Tietysti takapyöränripustuksenkin pitää olla kunnossa.

Moottoreita ja voimansiirtorakenteita on erilaisia

Mopojen valmistajia ja malleja on paljon. Niiden tekniset ratkaisut vaihtelevat. Pieni moottori voidaan toteuttaa monella tavalla. Se voi olla tehokkaammasta moottorista miedonnettu tai varta vasten mopokäyttöön tehty. Oli rakenne minkälainen hyvänsä, niin mopon huoltoon kuuluu öljynvaihtohuolto vähintään kerran vuodessa.

Kaksitahtisissa ketjullisissa mopoissa vaihdetaan vaihteistöljy. Samalla arvioidaan öljyä tarkastelemalla, onko epänormaalin kulumisen jälkiä havaittavissa.

Nelitahtisissa mopoissa on moottorilla ja vaihteistolla yleensä yhteinen öljy. Tämän vaihtaminen on vielä tärkeämpää kuin kaksitahtisen vaihteistoöljyn vaihto. Moottoriöljy joutuu kokemaan korkeita lämpötiloja ja neutralisoimaan palamisesta syntyneitä happamia aineita. Vaihteisto ja kytkinlevyt kuluvat ja niistä irtoava aines likaa moottoriöljyn.

Jos ajokki seisoo talven, niin öljyjen paras vaihtoaika on syksy, sillä ajokaudella öljyyn kertynyt kosteus ja happamat palamisjäämät saadaan pois kalliita osia syövyttämästä. Modernit öljyt suojaavat moottoria hyvin, joten öljynvaihdon ajankohta ei ole kriittinen. Tärkeintä on, että öljyt vaihdetaan vuosittain. Jos ei syksyllä, niin sitten keväällä!

Variaattorivaihteistoa ei mopoissa juuri käytetä inva-ajoneuvoja lukuunottamatta. Variaattorivälitys on herkkä vetohihnan ja lautaslevyjen kulumiselle. Hihna pitäisi tarkastaa säännöllisesti. Hihnan vaihtoväli määräytyy viime kädessä hihnan kuluneisuuden mukaan. Kulumiseen vaikuttavia tekijöitä on paljon ja siksi ei voida antaa tarkkaa kilometrimääräistä vaihtoväliä. Valitettavasti variaattorivaihteistossa myös lautaslevyt ovat kulutustavaraa. Ne tarkastetaan tietysti samalla, kun hihna tutkitaan tai vaihdetaan.

Ajoneuvon kunto on osa aktiivista turvallisuutta

Ajoneuvon aktiivinen turvallisuus

Aktiivinen turvallisuus tarkoittaa ajoneuvon ominaisuuksien ja kunnon vaikutusta onnettomuuksien syntyyn. Tietysti kuljettaja itse on tärkein aktiivinen turvallisuustekijä, mutta hänen toimintaansa eivät hyvätkään huoltotoimet voi vaikuttaa.

Aktiivinen turvallisuus tarkoittaa ajoneuvon ominaisuuksien ja kunnon vaikutusta onnettomuuksien syntyyn. Tietysti kuljettaja itse on tärkein aktiivinen turvallisuustekijä, mutta hänen toimintaansa eivät hyvätkään huoltotoimet voi vaikuttaa.

Mopon huolto on turvallisuuskysymys. Hallintalaitteiden pitää toimia kunnolla, renkaiden ja jarrujen on oltava asianmukaisessa kunnossa ja valojen toimia myös päivällä.

Pään ja ihon suojaaminen on tärkeää

Passiivinen turvallisuus astuu kuvaan, kun jotain ikävää liikenteessä tapahtuu. Tarkoitus on suojata ihmisiä onnettomuuden seuraamuksilta. Kaksipyöräisillä, suojattomilla ajoneuvoilla liikkuvilla ei ole turvavöiden, turvatyynyjen tai rakenteiden tuomaa suojaa. Tässä ajovarusteilla on ratkaiseva merkitys. Niinpä painotamme erittäin pontevasti asiallisten ajovarusteiden käyttöä myös mopoilla ja skoottereilla ajettaessa.

Tällainen kypärä ei ole turvallinen.
Jos on kova kallo, niin riittääkö pehmeä päähine?

Yleensä nuoret luut paranevat murtumista, mutta asfalttia vasten revitty iho näyttää koko loppuiän asfalttia vasten revityltä iholta. Vaikka olisi kuinka kuuma tai tyyli vaatisi paljasta ihoa, niin vetoamme kaksipyöräisten kuljettajiin ja heidän vastuullaan oleviin matkustajiin: suojatkaa päänne kypärällä ja ihonne asfaltti-ihottumalta. Tiivisneuleiset merkkifarkut kestävät ihmisen alla 50 km/h vauhdista muutaman kymmenen senttimetrin matkan ennenkuin niihin on kulunut reikä. Lopun hidastumisesta joutuu kustantamaan iho, lihas ja luu.

Taitavinkaan ajoneuvokorjaamo ei korjaa ihmisruumiin osia, vaan ylläpitää aktiivista turvallisuutta. Kehon suojaaminen eli passiivinen turvallisuus on jokaisen omalla vastuulla.