Ruohonleikkurin huolto: Helsinki, Espoo, Vantaa

Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Yhteydenottolomake
Ruohonleikkurin huolto on tarpeen vuosittain.

Ruohonleikkurin huolto on tarpeen vuosittain

ToMotor huoltaa ja korjaa ruohonleikkurit, siimaleikkurit, oksasilppurit ja muutkin pihan ja puutarhan hoidossa tarvittavat koneet. Mönkkärit ovat yleistyneet etenkin isompien pihojen hoidossa. Nekin ToMotor huoltaa.

Meiltä saa myös kuljetuspalvelun, konetta ei tarvitse itse kuljettaa pajallemme.

Osa tavallisista huolloista on paketoitu huoltopaketeiksi, joihin kuuluu valinnaisesti myös säilytys ja kuljetus.

Huolto pienentää myös päästöjä, jotka ovat pienkoneiden käyttäjälle haitallinen ongelma.

Ruohonleikkuri saattaa jäädä ilman huoltoa koko eliniäkseen

Pihan ja puutarhan hoitamiseen tarvittavat koneet jäävät usein vaille huoltoa. Koneita tarvitaan sesonkiluonteisesti ja sesongin mentyä huolto vain unohtuu. Uuden sesongin koittaessa onkin jo kiire saada kone käyttöön.

On ruohonleikkuri merkkituote kuten Stiga, Klippo, Makita, Murray tai halpahallista ostettu edullisimman hintaluokan laite, se tarvitsee huoltoa. Vuosittain tehty ruohonleikkurin huolto moninkertaistaa kestoiän. Samaa koskee tietysti muitakin koneita. Ne pitää huoltaa vuosittain ja toisinaan korjatakin. Joitakin osia on syytä vaihtaa säännöllisesti, vaikkeivät ne rikki olisikaan. 

Eräät huoltotyöt on tehtävä vuosittain

Pienkoneiden huoltamisesta

Vaikka tässä käsitellään erityisesti ruohonleikkureita, on kyse yleensä pienkoneista. Ruohonleikkurin huolto on tässä esimerkin vuoksi. Pienkoneiden moottoriteknologia on lähitulevaisuudessa muuttumassa polttomoottorista sähkömoottoriksi. Tämä mullistaa tietysti täysin moottoreiden huoltamisen. Teknologian muutos ei kuitenkaan poista sitä, että koneen työtapa säilyy ennallaan: ruoho leikataan terällä, moottorisahassa on edelleen ketju. Huolto on yhtä tarpeen kuin ennenkin.

ToMotorilla pohditaan tulevaisuuden teknologioita. Tässä linkki siihen, miten teknologia ja pienkoneet kohtaavat.

Ruohonleikkurin huolto pidentää koneen käyttöikää

Ruohonleikkuri pitäisi pestä, puhdistaa ilmansuodatin, tarkistaa sytytystulppa, tehdä öljynvaihto ja teroittaa tai vaihtaa terä. Tippa öljyä oikeisiin paikkoihin vetreyttää vaijerikoneistot. Jos ruohonleikkuri on itsevetävä tai päältäajettava, pitäisi vetokoneisto huoltaa. Vetokoneisto on ruohonleikkurin Akilleen kantapää ja epäluotettavin osakokonaisuus. 

Jo näillä vaatimattomilla huoltotöillä leikkurin ikä ja luotettavuus paranevat merkittävästi. Myös ja etenkin kaikkein halvimmat siimaleikkurit tai oksasilppurit tarvitsevat ylläpitoa. 

Pienkoneiden huolto parantaa myös työn jälkeä. Tylsä tai väärin teroitettu terä ei leikkaa, vaan repii. 

Ruohonleikkurin huolto vaatii aikaa, tilan ja työkaluja

Syyshuolto tai keväthuolto osuvat sellaiseen vuodenaikaan, että pihassa on paljon muutakin tekemistä. Huolto olisi hyvä teettää sesongin ulkopuolisena aikana, mutta yleensä se jää kokonaan tekemättä.

Ruohonleikkurin huolto – tämä koskee tietysti muitakin koneita – jättää jälkeensä myös ongelmajätteitä kuten öljyä ja suodattimia. Nämä pitäisi asianmukaisesti toimittaa jäteasemalle. Huoltoliike hävittää jätteet vastuullisella tavalla.

Yksinkertainkin ruohonleikkuri tarvitsee huoltoa.

Koneiden säilyttäminen ja kuljettaminen huoltoon

Puutarhakoneiden käyttösesonki on lyhyempi kuin auton talvirenkaiden. On tavanomaista, että talvi- tai kesärenkaat viedään säilytettäviksi erikoisliikkeeseen. Tällaista luksusta eivät puutarhakoneet saa osakseen. Niille pitäisi kuitenkin antaa kuiva tila odottaa uutta sesonkia. Toisin kuin renkaat, piha- ja puutarhakoneet sietävät huonosti säilytyksen vajan nurkassa tai jopa ulkona.

ToMotorissa ymmärrämme hankaluudet koneiden kuljettamisessa. Niinpä kuljetamme tarvittaessa koneet huoltoon ja takaisin.

ToMotorin huoltopakettiin kuuluu kuljetus ja huolto.

Kaikki koneet eivät ole pitkäikäisiä, mutta kestävät huollettuina pidempään

Kaikkein halvimmatkin puutarhakoneet tekevät kyllä työnsä, mutta kestävyys on niiden suunnittelussa varsin vaatimattomalla sijalla. Nämä leikkurit valmistetaan bulkkituotteina ilman erityistä laadunvalvontaa. Niiden tuoteikä saattaa olla vain 1–2 vuotta. Ne kootaan komponenteista, joita on ollut satunnaisesti saatavilla. Pyörissä ei yleensä ole asiallista laakerointia, vaan ne saattavat sojottaa eri suuntiin jo uusina. Moottorit ovat mahdollisesti niitä, jotka eivät ole täyttäneet valmistajan laatuvaatimuksia tai ovat alun alkaen väljemmin spesifioituja ja myydään pilkkahintaan. Kun osien saatavuus tyrehtyy, päättyy myös kyseisen konemallin tuottaminen. Ostajan on halvinta konetta hankkiessaan syytä ymmärtää nämä markkinoiden lainalaisuudet.  

Vanhakin kone toimii, kun saa säännöllistä huolenpitoa.

Halvimmatkin koneet huolletaan

ToMotor ei toki ylenkatso halvimpiakaan koneita, vaan huoltaa ja kunnostaa niitäkin. Huollossa voi olla kuitenkin ongelmana varaosien saatavuus. Eräs edullisen ostohinnan syy voi olla se, ettei valmistaja tai maahantuoja ole lainkaan investoinut huoltoverkostoon tai varaosavarastoon.

Esimerkiksi ruohonleikkurin huoltoon kuuluu joka tapauksessa öljynvaihto, ilmansuodattimen puhdistus tai vaihto, sytytystulpan vaihto ja terän teroitus. Tällaisen perushuollon voi tehdä, vaikka maahantuojan tukea ei olisikaan.

Kun mutkikkuus lisääntyy, huolto käy yhä tärkeämmäksi

Työnnettävät ruohonleikkurit

Perusruohonleikkurissa ei ole juuri muuta kuin runko, moottori, terä ja hallintalaitteet. Huollettuina nämä koneet toimivat melkein ikuisesti. Kuitenkin terä pitää teroittaa, suodatin puhdistaa, öljy vaihtaa, hallintalaitteet voidella, turvalaitteet ja vetonaru tarkistaa. Huolto on näissäkin koneissa tarpeen.

Itsevetävä ruohonleikkuri on vikaherkempi

Itsevetävän ruohonleikkurin koneisto on merkittävästi mutkikkaampi kuin perusruohonleikkurin. Vetolaitteisto on itsevetävän ruohonleikkurin heikoin lenkki. Vetolaitteisto joutuu toimimaan hyvin pölyisessä ja roskaisessa ympäristössä ruohonleikkurin terän vieressä. Se tekee työtään kuitenkin luotettavasti, mutta vaatii huoltoa. Tavanomaisia vikoja ovat vetohihnan rapistuminen tai venyminen tai leikatun ruohon pakkautuminen tiiviiksi kakuksi vetolaitteiston kiusaksi. Hihnattomissa koneissa kitkarullat kuluvat. Ne pitää tarkastaa joka vuosi ja toisinaan vaihtaakin.

Itsevetävän koneen vetolaitteiston hajottua leikkuri on vain painava leikkuri. Se tekee kyllä työnsä, mutta on turhan mutkikas lihasvoimin liikuteltavaksi. Tällaiselle koneelle ruohonleikkurin huolto on vielä tärkeämpi kuin aivan peruskoneelle.

Seuraava askel itsevetävästä koneesta vielä mutkikkaammaksi on päältäajettava tai ajettava ruohonleikkuri. Vetolaitteiston ongelmat tekevät päältäajettavasta leikkurista käyttökelvottoman. Päältäajettava kone on muutenkin itsevetävää leikkuria mutkikkaampi ja siinä on enemmän huoltokohteita. Mukavuudella on hintansa! Tällaisen mutkikkaan ruohonleikkurin huolto on mitä tärkeintä kalliiden vaurioiden ennaltaehkäisemiseksi.

Ruohonleikkurin käyttövoima voi myös olla sähkö

Sähkömoottorikäyttöisten koneiden voimanlähde on paljon yksinkertaisempi kuin polttomoottorikäyttöisten. Yksinkertaisuus on mekaniikan yksinkertaisuutta. Elektroniikan osalta sähköinen robottileikkuri on hyvin vaativa laite. Elektroniikka ei vaadi suoranaista huoltoa, se joko toimii tai on viallinen. Ruohonleikkurin huolto saa erilaisen luonteen.

Mutkikas elektroniikka tuottaa moottoria ohjatessaan hukkalämpöä ja kuumenee. Elektroniikan luotettavuus heikkenee vahvasti lämpötilan noustessa. Ohjauselektroniikka elää helpompaa elämää, jos sen jäähdytyspinnat ovat vapaasti ilman kanssa tekemisissä eikä paksun likakerroksen peitossa.

Ruohonleikkurin huolto on tarpeen voimanlähteestä riippumatta. Sähköisissäkin koneissa on huoltoa vaativat terät ja mahdollisesti vetokoneisto. Akkukäyttöisten koneiden akuista on pidettävä huolta pitkän seisonnan aikana eivätkä ne pidä pitkistä pakkasjaksoista. Nämä koneet pitäisi säilyttää viileissä ja kuivissa sisätiloissa.

Robottileikkurit ovat joillekin arkea, monille tulevaisuutta.

Sähköisen ruohonleikkurin ongelmia

Sähkömoottorikäyttöisissä ruohonleikkureissa on teknologisesti kolme pääosaa: akku, elektroniikka ja moottori.

Yksikään näistä osista ei ole taloudellisesti korjattavissa. Mahdollista toki, muttei mielekästä. ToMotorin kokemusten mukaan näissä osissa itsessään ei yleensä ole vikaa. Niiden väliset kytkennät ovat ongelma. Moottorin ja sitä ohjaavan elektroniikan raja on häilyvä: toista ei voi testata ilman toista. Ruohonleikkurin huoltoa varten pitäisi olla hyllyssä moottoreita ja elektroniikkapaketteja testausta varten.

Viereinen kuva näyttää, mitä tapahtuu, kun iso virta kulkee huonosti suojatun ja kosteudelle alttiin liitoksen läpi. Näitä näkee etenkin ruohonleikkurissa. Ei kai vain suunnittelija ole kuvitellut, että mikään osa ruohonleikkurissa olisi suojassa kosteudelta?

Ruohonleikkurin tuhoutuneita liittimiä

Lisää sähköisen ruohonleikkurin ongelmia

Tässä toinen kuva kosteusongelmasta. Kosteus on tunkeutunut akun ja elektroniikan väliseen liittimeen. Osat eivät ole purattavissa, joten on turvauduttu virittelyyn. Vaihtoehtona on romuttaa koko leikkuri. Liitin on tuhoutunut ja se on jouduttu korvaamaan juotoksella. Ei ole kaunista katseltavaa, mutta toimii.

Tällaisen viritelmän voi tehdä, jos akkujännite on riittävän alhainen. Jos mennään 50 voltin tuollepuolen, tulee käyttäjäturvallisuus vastaan. Leikkureissa ei yleensä ole tätä ongelmaa.

Kovin mieluistaa ruohonleikkurin huoltoa ei tällainen ole. Se on kuitenkin asiakkaan etu, joten näin sitten tehdään.

Ruohonleikkurin elektroniikkaongelma

Huonoa elektroniikkasuunnittelua

Näin ei elektroniikkaa saisi suojata. Teoriassa elektroniikka on kosteudelta suojattu valumuovin sisällä. Tässä, ei ihan harvinaisessa tilanteessa lämpötila, rakenteen aiheuttama jännitys ja tärinä ovat aiheuttaneet repeämän, josta ympäristö pääsee sisään elektroniikkaan.

Huonoa elektroniikkasuunnittelua

Lisää huonoa elektroniikkasuunnittelua

Näin ahtaasti ei osia saisi laittaa. Elektroniikasta tietävä tunnistaa oitis elektroniikan suuren murheenkryynin eli elektrolyyttikondensaattorin. Niillä on varsin rajallinen käyttöikä, mikä lyhenee oleellisesti, jos osa on alttiina ympäristöongelmille. Olisiko voinut käyttää muutaman millin paksumpaa valua, jotta koko osa olisi saatu suojaan ja vakiolämpötilaan?

Huonoa elektroniikkasuunnittelua
Ruohonleikkuriin pienkonebensaa.

Poltto- ja voiteluaineet pihapiirissä

Pihapiirin pienkoneita käytettäessä altistutaan kemiallisille päästöille enemmän kuin autoa ajaessa. Pienkoneita käytetään melkein paikallaan ja niiden moottorit ovat jokseenkin pelkistettyjä, primitiivisiä moottoreita. Ne eivät polta polttoainettaan kunnolla eikä niissä ole katalysaattoreita.

Kaikkein kevyimpiä koneita pidetään käsissä. Niinpä niissä on seosvoidellut kaksitahtimoottorit. Tämä moottorityyppi on kaikkein eniten päästöjä tuottava, sillä sen suunnittelussa ratkaisee tehon ja painon suhde. Päästöihin ei kiinnitetä huomiota.

Pienkoneiden päästöjen koostumus on haitallisempi kuin tieliikenteen. Pienkonepäästöt syntyvät lähellä käyttäjää ja niiden paikallinen merkitys on suuri. Minimoidaan siis haitat omilla valinnoilla.

Tässä linkissä ToMotorin filosofia pienkoneiden polttoaineista.

Ruohonleikkurin polttoaineeksi pienkonebensaa

Pienkonebensa on moottorin kannalta samanlaista bensiiniä kuin autossa käytettävä pumppubensa, mutta siinä ei ole eräitä terveydelle haitallisia haihtuvia yhdisteitä. Emme suosittele pienkonebensaakaan hengittämään tai saamaan roiskeita käsille, mutta näissäkin tapauksissa se on vähemmän vahingollista kuin pumppubensa.

On valittava moottorityypin mukaan joko kaksitahtibensiini (trimmerit, moottorisahat) tai nelitahtibensiini. Hyvin kauan sitten käytettiin kaksitahtimoottoria ruohonleikkureissakin, mutta sellaisia ei ole valmistettu vuosikymmeniin. Niinpä ruohonleikkureihin nelitahtibensiiniä ja trimmereihin kaksitahtista.

Pienkonebensa säilyy paremmin

Pienkonebensan pienempi haihtuvuus saa sen säilymään paremmin kuin pumppubensa. Jos koneen säilytysaika on alle vuoden, voi koneen tankin jättää täyteen talviseisonnan ajaksi.  

Neste Oy neuvoo pienkonebensan käyttäjiä:

https://www.neste.fi/pienmoottoribensiini-kysymyksia-ja-vastauksia