Hevostrailerin huolto: Helsinki, Espoo, Vantaa

Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Yhteydenottolomake
Hevostrailerin huolto: valmis traileri asiakkaan valitsemin värein
Hevostrailerin huolto: traileri alkaa saada hahmoa

Hevostrailerin huoltopiste: Helsinki, Espoo, Vantaa ja lähikunnat

ToMotor on hevostrailerin huoltopiste! Huollossa käydään läpi kuulakytkin, sähkölaitteet, pyöränlaakerit, renkaat, jarrut, jousitus, iskunvaimennus, kuomu, sisustus ja pohjalevy.

Hevostrailereiden seinärakenteet ovat usein huonokuntoiset. Uusimme myös seinät, juottokaukalot ja muut hevostrailereiden erityisrakenteet.

Toimimme Espoon Pitkäniityssä. Meillä on myös nouto- ja palautuspalvelu.

Hevostrailerin lasti on arvokas muutenkin kuin rahallisesti

Tuskin kukaan tietoisesti jättää arvokasta ja rakasta hevostaan heitteille ja vaaralle alttiiksi. ToMotorissa on huomattu, että hevosia kuljetetaan hyvinkin huonokuntoisilla hevostrailereilla.

Tämä ei tietenkään kerro omistajan välinpitämättömyydestä, vaan siitä, että hevostrailerin huoltoa ei vain tulla ajatelleeksi.

Jos hevostraileri läpäisee lakisääteisen katsastuksen, sen oletetaan olevan kunnossa. Liikenneturvallisuuden kannalta näin yleensä onkin, mutta hevosen kannalta tilanne voi olla huonompi.

.

Hevostrailerissa on elävä matkustaja, ei vain kuormaa.

Laiminlyötyjä trailereita (peräkärryjä) näkee liikenteessä aivan liian paljon. Ne tunnistaa yleensä valoista: valot eivät pala, vilkut saattavat himmeästi hohtaa, kaikki valot syttyvät jarrutettaessa.

Elävä kuorma tuo hevostrailerin huollolle ja ylläpidolle vaatimuksia, jotka ovat suuremmat kuin pelkkää materiaalia kuljetettaessa.

Hevostraileri on rakenteeltaan kuin mikä tahansa peräkärry. Tämä sivu keskittyy hevostrailerin erityispiirteisiin. Trailereiden ja myös hevostrailerin huollosta kerrotaan ToMotorin muilla sivuilla: Trailereiden huollosta

Lisää lukemista trailereista:

ToMotorin pohdintoja peräkärryjen, myös hevostrailerin huoltoasiasta tästä linkistä ja tästä yleisemmällä tasolla.

Venetrailereiden huollosta on oma sivunsa. Tästä linkistä pääsee ToMotorin venetrailerisivulle.

Hevostrailerin huolto on erityisen tärkeää elävän olennon suojaksi

Hevostrailerin huolto on vielä tärkeämpi kuin tavallisten trailereiden

Jos hevostraileriin tulee muuta kuin sähkövikaa kesken matkan, on kärry pakko jättää mahdollisesti hyvinkin arvokkaine kuormineen tien varteen. Hevostrailerin alustassa ei juuri ole sellaisia osia, joiden hajoaminen ei keskeyttäisi matkaa.

Eläinten kuljettaminen tuo erityisvastuuta myös huollolle

Elävien eläinten kuljetukseen tarkoitetun hevostrailerin huolto painottaa erityisesti lastin turvallisuutta. Ei voida sallia tarpeettomia riskejä kyydissä oleville olennoille.

Eläinten jätökset ovat kemiallisesti aggressiivisia aineita ja ne voivat varsin nopeasti heikentää lujaakin pohjalevyä. Hevosten koko paino saattaa hetkittäin olla kahden kavion varassa ja samaan aikaan kärry osua kuoppaan. Pohjalevyn kokema pintapaine on hetkellisesti paljon suurempi kuin voisi kuvitellakaan.

Harvoin hevostrailerin huollon laiminlyönti aiheuttaa niin erikoisia seurauksia kuin tässä varsin kummallisessa tapauksessa:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009338244.html

Edellä oleva uutinen on toki ääriesimerkki, mutta tiedetään tapauksia, joissa hevosen etujalat ovat menneet jo parhaat päivänsä nähneen pohjalevyn läpi. Tästä on seurannut aiheetonta kärsimystä eläimelle ja taloudellisia ja juridisia seuraamuksia omistajalle.

Hevostrailerin huolto ja kunnostus on iso ja erityisvastuullinen työ. Hevostrailerin huollossa ja kunnostuksessa ei voida ottaa pienimpiäkään riskejä, jotka voisivat vaarantaa lastin turvallisuuden.

Hevostrailerin huolto: Juuri uusittu hevosperäkärryn sisusta.

Hevostrailerin huollon yhteydessä koko sisustus uusittiin, alusta tarkastettiin, jarrut ja sähköt huollettiin.

Tässä ei vielä ollut riskeerattu hevosten turvallisuutta ja omistaja oli juuri oikeaan aikaan asialla.

Uudistetussa yksiössä kelpaa polleparin porhaltaa kohti uusia seikkailuja.

Hyväkuntoisenkin hevostrailerin ramppi voi olla hajoamispisteessä

Hevostrailerin takalaita on yleensä alaslaskettuna myös ramppi. Laidan/rampin materiaali on useimmiten lujaa vesivaneria, joka on päällystetty kumimatolla. Maton tarkoitus on lisätä kitkaa ja suojata vaneria kavioiden raapaisuilta ja iskuilta.

Laidan ylemmät osat pysyvät kunnossa, sillä pystyyn nostettuna kosteus valuu alaspäin. Huono juttu on se, että alaosat ovat jatkuvasti kosteita, mikä vääjäämättä johtaa levyn rapautumiseen. Tätä nopeuttaa sekin, että vanerilevy joutuu kemiallisesti haastavaan tilanteeseen hevosten jätösten vuoksi.

Niinpä hevostrailerin huollossa kurkistetaan rampin kumimaton alle.

Hevostrailerin huolto: takaramppi näyttää hyvältä

Tämä ramppi on päältä aivan siistin näköinen eikä pikainen vilkaisu paljasta piilevää vaaraa. Kärryn omistaja oli kuitenkin tiedostanut ramppiin sisältyvän riskin ja toi hevostrailerin huoltoon.

Kumimaton alta paljastui karu totuus rampin kunnosta. Omistaja menetteli juuri niinkuin pitääkin: tilataan peruskunnostus ja laitetaan paikat kuntoon. Peruskunnostus ei ole vuosittain tarpeen, mutta hevostrailerin huollon yhteydessä on syytä käydä läpi myös lattia ja muut rakenteet.

Hevostrailerin huolto: huonokuntoinen takaramppi

Hevostrailerin huollon näkemä erikoisuus

Hevostrailerin huolto: Kärpästen ja paarmojen siirtokunta hevostrailerin valaisimen sisällä.

Hevostrailerin yksiö on kemiallisesti haastava ympäristö sähkölaitteiden kannalta.

Tässä tapauksessa ei sisävalo toiminut. Valaisimen sisällä oli karu näky: paarmat ja kärpäset olivat perustaneet siirtokunnan. Ilmeisesti hepo houkutti hyönteiset sisään ja valo vielä sisemmäs.

Hyönteiset eivät sinänsä estä valoa syntymästä, vaikka varsin erikoinen ja tehokas varjostin ovatkin. Syy valottomuuteen oli kemiallinen.

Polttimon sähköympäristö oli tuhoutunut. Olisi ehkä ollut korjattavissa, muttei mielekkäillä kustannuksilla ja vaivannäöllä.

Hevostrailerin huolto: Täysin tuhoutunut poltinkanta.

Kohonneet nopeudet lisäävät riskejä

Hinattavien trailereiden suurin sallittu nopeus on noussut. Nykyään saa ajaa enintään 100 km/h aiemman 80 km/h:n sijaan. Monet vanhat trailerit on suunniteltu tuolle alemmalle nopeudelle ja etenkin huoltamattomin pyöränlaakerein ja kuulakytkimin ne voivat olla vaarallisia sekä kuormalle että muille tiellä liikkuville. Ikivanhat renkaat – vaikka niissä olisi kosolti kulutuspintaa jäljellä – voivat olla niin huonokuntoiset, että nopeuden nostaminen voi olla viimeinen niitti renkaan kestolle. Satasen vauhdissa on liike-energiaa 36 % enemmän kuin kahdeksassakympissä, vaikka nopeus on vain 20 % suurempi.

Hevostrailereiden pohjalevyyn kohdistuu liikkeellä oltaessa kovia pistemäisiä kuormia hevosen jalkojen alla. Nämä pistekuormat kasvavat nopeuden noustessa. Pohjalevyn hajoamisriski kasvaa nopeuden myötä.

Hevostrailerin huolto on tärkeä myös kuorman turvallisuuden vuoksi

Hevostraileri on mutkikkaampi kuin tavallinen peräkärry. Se on silti varsin yksinkertainen laite eikä huoltokohtia ole kovin monta eivätkä ne ole teknisesti kovin mutkikkaita.

Pohjalevy ei ole ikuinen

Pohjalevy on yleensä vesi- tai muottivanerista tehty. Kyseinen materiaali kestää hyvin käyttöä ja erilaisia olosuhteita, mutta ei ole sentään ikuista. Väsyneetkin pohjalevyt kestävät tasaisesti jakautunutta kuormaa kuten maa-aineksia tai halkoja.

Jos kuorma onkin hevonen, kasvaa pohjalevyn pistekuorma rajusti. Koko satojen kilojen paino kohdistuu neljän kavion kohdalle ja pohjalevy voi antaa periksi. Pistekuorma on vielä rajumpi, kun hevonen nostaa yhden jalkansa irti lattiasta.

Vaikka pohjalevy staattisen kuorman alla näyttää kestävän, lisäävät tien epätasaisuudet pohjalevyn näkemää kuormaa ääritapauksissa moninkertaiseksi.

Hevostrailereissa pohjalevy on suojassa sateelta, mutta ei jätösten aiheuttamalta kemialliselta kuormalta. Vaikka pohjalevy saisi kuivua, eivät virtsan sisältämät kemikaalit haihdu veden mukana. Pienikin kosteus saa pohjalevyä tuhoavan prosessin jälleen käyntiin.

Näistä syistä hevostrailerin huolto kiinnittää erityistä huomiota pohjalevyn kuntoon.

Valo-ongelmat ovat trailereiden yleisin ongelma

Sähköliittimen vaihto ei ole mutkikas operaatio ja liitin pitäisi vaihtaa säännöllisesti muutaman vuoden välein. Parhaatkaan liittimet eivät kestä jatkuvaa sään armoilla olemista kovin pitkään. Jos liitin suojattaisiin vaikkapa muovipussilla, sen kestoikä moninkertaistuisi.

Huonoa rakennetta ei voi ilman isoa askartelua parantaa, mutta huolto saa valot toimimaan ainakin seuraavaan huoltoon asti.

Nykyään on saatavilla langattomia trailerivaloja. Ne perustuvat akkuihin ja lyhyen kantaman radioliikenteeseen. Tekniikka on perimmältään sama kuin autojen avaimissa. Näiden ongelmana on, ettei akkujen varauksesta pidetä huolta ja valot saattavat jäädä syttymättä, kun niitä tarvittaisiin. Monia ongelmia ne toki ratkaisevat etenkin venetrailereissa.

Renkaat vanhenevat

ToMotorissa joudumme valitettavan usein toteamaan, että renkaiden rungot ovat vaarallisessa kunnossa. Tämä johtuu yleensä siitä, että rengaspaineet ovat pahasti pielessä. Hevostrailereita ei juurikaan ylikuormata. Hevonen on ylivoimaisesti painavin kuorman osa ja jos trailerin mitoitus on oikea, ei ylikuormausriskiä ole.

Hevostrailerin tavallisin ylikuormaus johtuu vääristä rengaspaineista. Matala rengaspaine ei pysty kantamaan osaansa aivan laillisesta kuormasta. Traileri on ylikuormattu vain renkaan kantavuuden takia, ei itse kuorman takia.

Rengas sietää tätä jonkin verran tasaisella tiellä, mutta kuopissa sen muoto muuttuu paljon enemmän kuin renkaan runkokudoksen on ajateltu pystyvän joustamaan. Varsin pian kudos vaurioituu. Pidetään huoli rengaspaineista ja samalla arvokkaasta kuormasta!

ToMotorilla nähty vanhin peräkärryn rengas oli 39 vuotta vanha. Usein peräkärryn säilytyspaikka on sellainen, että aurinko paistaa vain toisen puolen renkaisiin. Niinpä renkaat voivat olla hauraat eri tavalla ja auringonpuoleiset renkaat vaarallisessa kunnossa. Kulutuspintaa on, mutta renkaan rakenneosat pettämässä.

Trailerin renkaina ei tarvitse käyttää auton renkaita vaan voidaan tyytyä paljon edullisempiin alemman nopeusluokituksen renkaisiin.

Jarrut ja pyöränlaakerit tarvitsevat huomiota

Jos hevostrailerin jarrut ovat olleet joitakin vuosia huoltamatta ja vähällä käytöllä, ne ovat todennäköisesti jumissa tai epätasapainoiset. Tämä on vakavasti sekä hevosen että muiden tielläliikkujien turvallisuutta vaarantava tekijä hätätilanteissa.

Jarrullinen traileri voi ajan mittaan tulla jarruiltaan vaaralliseksi. Tavallisissa liikennetilanteissa ei välttämättä huomaa mitään tavallisuudesta poikkeavaa, vaikka jarrut eivät lainkaan toimisi. Vasta kovissa jarrutuksissa ja isolla kuormalla jarruviallinen kärry käyttäytyy oudosti eikä pysy auton perässä, vaan työntyy sivulle. Edes loppuunkuluneille jarruille ominainen kitinä ja rohina eivät välttämättä kantaudu vetoautoon sisään.

Jarrulliset kärryt on katsastettava kahden vuoden välein. Katsastuksessa tarkistetaan, että jarrut toimivat lain säätämissä rajoissa. Jarrujen yleiskuntoon ja kuluneisuuteen ei juurikaan kiinnitetä huomiota.

Trailereiden jarruissa ei yleensä ole automaattista säätöä, vaan huollossa säätö tehdään työkaluilla koko kärry kohotettuna pois pyöriensä varasta. Vetoasia esijännitetään erikoistyökalulla ja jarrut säädetään tasapainoisiksi. Kohtalaiseen tulokseen pääsee hyvällä onnella pihallakin trailerin alla, mutta hyvään tulokseen tarvitaan nosturin ja jarruja jännittävän erikoistyökalun apua.

Trailerin huonokuntoinen jarru.

Siisti ja hyvin kohdeltu traileri reputti katsastuksen jarrutestissä. Edellisessä katsastuksessa pari vuotta aiemmin jarrut olivat toimineet.

Jarrut olivat kaameassa kunnossa. Kuvassa alemman jarrukengän koko kitkapinta oli irronnut ja ylemmänkin kengän pinta on irtoamaisillaan. Jarrurumpu oli onneksi säästynyt vaurioilta.

Omistaja ollut huomannut mitään erikoista, kun voimakkaita jarrutuksia ei ollut tehty.

 

Myös huoltovapaat laakerit on tarkastettava

Trailereiden pyöränlaakereiden tyypillinen huoltoväli on 1–2 vuotta. Jos laakeritiivisteet ovat huonossa kunnossa, voi jopa yksi vuosi olla liikaa.  

Huoltovapaat laakerit on suunniteltu niin tiiviiksi ja niin hyvillä voiteluaineilla voidelluiksi, etteivät ne tarvitse säännöllistä huoltoa. Edellytyksenä kuitenkin on, että laakerien vesi- ja pölysuojat ovat täydellisessä kunnossa. Tämä on kova vaatimus. Ennaltaehkäisevään hevostrailerin huoltoon kuuluu aina laakereiden tiiviyden huolellinen tarkistus. 

Huoltovapaa laakeri suhtautui vapauteensa liiankin tosissaan.

Vesi on vanhin voitehista, mutta pyöränlaakereiden voiteluun on parempaakin tarjolla. Suolalla ryyditetty vesi on vielä pahempaa.

Huoltovapaita laakereita ei ole suunniteltu huoltovoideltavaksi. Niiden kunnon voi kuitenkin arvioida kuuntelemalla ja käsin kokeilemalla.

Tämä on ääriesimerkki viallisen laakerin käytöksestä. Nelipyörätrailerissa ongelmat tulevat esiin varsin myöhään. On syytä vaihtaa kaikkien pyörien laakerit.

Hevonen painaa paljon, kaksi hevosta vielä enemmän!

Hevonen painaa satoja kiloja, jopa yli tonnin. Tällaiset kuormat eivät kuitenkaan ole poikkeus trailereiden maailmassa. Autoja ja raskaita työkoneita kuljetetaan trailereilla. Niinpä hevostrailereiden alustarakenteet eivät poikkea muista raskaisiin kuormiin tarkoitetuista alustoista.

Käytössä on useita jousitustyyppejä. Edullisimmillaan jousi on vain kumi, jota vääntösauva kiertää. Tällaisella rakenteella on vaikea saada jousitusta toimimaan kunnolla sekä tyhjän että täyteen kuormatun kärryn alla. Vaikka kumi on varsin joustavaa, ei jousto ole häviötöntä: muotoaan muuttava kumi lämpiää eli kuluttaa energiaa. Niinpä kumijousi toimii myös iskunvaimentimena.

Metallisia jousia on useaa tyyppiä. Jousi voi olla kierrejousi, jollainen on tuttu näky henkilöautoista, tai sitten se voi olla lehtijousi, jollaisia käytetään raskaammassa kalustossa. Kierrejousi on lähes häviötön, joten se vaatii erillisen iskunvaimentimen. Lehtijousi perustuu päällekkäisiin jousilehtiin. Tällaisella rakenteella on sen verran häviöitä, että iskunvaimenninta ei välttämättä tarvita, vaikka yleensä erillistä iskunvaimenninta käytetäänkin.

Jousitus on mitoitettu tietylle maksimikuormalle ja ylikuormaus on haitaksi paitsi jousitukselle, myös koko alustan rakenteelle. Jos jousi on pohjassa, se ei ole enää jousi vaan päästää iskut suoraan läpi. Trailerialustoissa on tällaisen tapauksen varalta vielä kumikartiot viimeisenä puolustuslinjana. Jos kumikartio joutuu töihin, on jotain mennyt yli sen, mihin jousitus on mitoitettu. Hevostrailerin huollossa ei yleensä näe ylikuormakäytön jälkiä.

Halpojen jousitusrakenteiden yksi ongelma on puutteellinen kyky reagoida kunnolla toisaalta hyvin kevyisiin ja toisaalta hyvin raskaisiin kuormiin. Vaikka kuormaa ei olisi lainkaan, pitäisi jousituksen olla koko ajan edes hiukan painuneena. Tällöin jousella on tilaa joustaa sekä ylös- että alaspäin riippuen siitä, ajetaanko kuoppaan vaiko töyssyyn. Tyhjä traileri on niin kevyt, että jousitus on saattaa olla ”ylöspäin pohjassa” eikä kärry jousta kuin vasta isoissa iskuissa. Tasaisella tiellä joustoa ei ole lainkaan, minkä tuntee vetoautossakin trailerin pomputtamisena. Pomputtaminen helpottuu, kun otetaan vaikka 100 kg kuormaa kyytiin ja jousitus painuu joustoalueelle.

Pari valokuvaa selventää, millaisia jousitusongelmia trailerin huollossa nähdään.

Uusi lehtijousi ja sen kolme lehteä.

Tältä näyttää uusi lehtijousi. Siinä on kolme lehteä päällekkäin. Lehtien pituudella voi säätää jousen progressiota.

Kova käyttö ja ruoste ovat tässä tehneet tehtävänsä. Alin jousilehti on poikki. Kantavuus on vioittuneelta puolelta paljon suunniteltua alempi. Kärry kulkee kuormattuna vinossa ja huojahtelee vaarallisesti. Trailerin huolto muuttuu trailerin korjaamiseksi. Kuvan yläreunassa näkyy myös kumikartio, joka on pelastava enkeli, jos jousitus on menossa pohjaan. Tässä tapauksessa se on ollut todella tarpeen.

Lähes tuhoutunut lehtijousi.

Kuulakytkin arvostaisi voitelua

Vetokoukun nupit ovat valitettavan usein ruosteisia, suojaamattomia eikä niitä ole voideltu mahdollisesti koko käyttöikänsä aikana.

On totta, että voideltu vetokoukun nuppi saattaa tohria housunlahkeet, mutta kun nuppi peitetään suojakupilla, vältytään tältäkin haitalta.

Vetokoukun nupin voitelulla pyritään vähentämään nupin ja trailerin kuulakytkimen välistä kitkaa. Kyse ei ole niinkään vetokoukun nupin hyvinvoinnista kuin kuulakytkimen kunnosta. Vetokoukun nupin voitelu muistuttaa vielä tärkeämmästä eli kuulakytkimen liikkuvien osien voitelusta. Suihkaus yleisvoiteluainetta (CRC, WD-40) pidentää ikää ja vähentää kitinää.

Traileria käytetään vastoin spesifikaatioita

Traileri on suunniteltu tietyin mitoitusperustein

Teollisesti tuotetun hevostrailerin suunnittelijalle annetaan tietyt suunnitteluraamit ja -spesifikaatiot (ja valitettavasti myös aivan liian tiukka hintaraami). Hyvään suunnittelukäytäntöön kuuluu myös varmuusmarginaalien mitoitus sellaiseksi, ettei suurikaan väärinkäyttö aiheuta katastrofia.

Tuskinpa mitään laitetta käytetään niin rankalla tavalla mitoituksen vastaisesti kuin trailereita. Suunnittelija ei ole ajatellut, että hevostrailerin huolto jätettäisiin jatkuvasti tekemättä eikä sitä, että ainoa kuormalaji olisi ylikuorma.

Hevostrailerit ovat onneksi kunnoltaan trailereiden eliittiä, mutta toisaalta juuri hevostrailerin huolto on erityisen tärkeä elävän kuorman ennaltaehkäisevä suoja.

Kuulakytkimeen on voitava luottaa ja siksi se pitää huoltaa säännöllisesti.

Hevostrailerin huolto on hyvä ylläpitoinvestointi

Pidetään huolta uskollisesta palvelijasta ja etenkin sen elävästä kuormasta

Vaikkei hevostrailerin huoltoa ToMotorissa tehtäisikään, niin annetaan tässä vihjeitä trailerin kunnossa pitämiseksi. Niitä noudattamalla trailerin kestoikää voi pidentää kenen hyvänsä tehtävissä olevalla konstilla ilman työkaluja:

  • Pidetään liitin suojassa sateelta eikä anneta sen hautautua lumihankeen.  
  • Tarkastetaan rengaspaineet edes puolivuosittain. Samalla tutkitaan, onko renkaan reunoissa halkeamia.  
  • Tarkastetaan, että vetoaisan kuulakytkin lukkiutuu auton vetokoukkuun kunnolla.
  • Vetoaisan kuulakytkimen liikkuvat osat pidetään voideltuina.
  • Vetokoukun nuppiin suihkutetaan yleisöljyä ennen kärryn kytkemistä koukkuun.  
  • Tarkastetaan, että valot toimivat asianmukaisesti.  
  • Annetaan pohjan kuivua, jos vain suojaavan kumimaton saa kohotetuksi.
  • Varmistetaan ilmanvaihto.
  • Tarkastetaan jarrullisen trailerin jarrut. Tämän voi tehdä työntämällä kärryä vetoaisasta taaksepäin, jolloin jarrujen pitäisi panna vastaan.