Peräkärryn huolto Espoossa ja lähikunnissa

Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Peräkärryn huolto on tarpeen 1–2 vuoden välein.

Peräkärryn huoltopiste Espoossa

Tomotor huoltaa peräkärryt! Huollossa käydään läpi kuulakytkin, sähkölaitteet, pyöränlaakerit, renkaat, jarrut, kuomu ja pohjalevy. Myös kärryn lisälaitteet kuten venetrailerin vinssi ja rullat huolletaan. Toimimme Espoon Pitkäniityssä. Meillä on myös nouto- ja palautuspalvelu.

Peräkärry palvelee nöyrästi…

Monen pihan perällä nököttää hyljätyn näköisenä Muuli (tai Majava, Aku, Oiva) sateessa kyhjöttäen ilman loimen tuomaa suojaa. Sen oletetaan palvelevan uskollisesti silloin, kun omistaja suvaitsee sitä tarvita. Näin yleensä käykin, nöyrimmin palvelee uskollinen peräkärry. Sen oletetaan olevan heti valmis palvelukseen vaikka lumikinoksesta kaivettuna.

… mutta peräkärryn huolto unohtuu

Laiminlyötyjä peräkärryjä näkee liikenteessä aivan liian paljon. Ne tunnistaa yleensä valoista: valot eivät pala, vilkut saattavat himmeästi hohtaa, kaikki valot syttyvät jarrutettaessa. Kaikkien tienkäyttäjien onneksi ei usein testata peräkärryn huoltoa vaille jääneitä jarruja tositilanteessa.  

Tomotorin pohdintoja peräkärryn huoltoasiasta tästä linkistä ja tästä samaa peräkärryasiaa yleisemmällä tasolla.

Peräkärryn huolto on tarpeen, vaikka kärry on yksinkertainen laite

Huoltamattomuuden riskit

Jos peräkärryyn tulee muuta kuin sähkövikaa kesken matkan, on kärry pakko jättää mahdollisesti hyvinkin arvokkaine kuormineen tien varteen. Peräkärryssä ei juuri ole sellaisia osia, joiden hajoaminen ei keskeyttäisi matkaa.

Valoviallisen peräkärryn käyttö ei sekään vastuullista ole, vaikkei matka sähkövikaan keskeydykään (ellei poliisi puutu asiaan). Peräkärryn huolto on niin halpaa, että sen laiminlyömisestä koituvat riskit omaisuudelle ja muille tienkäyttäjille on säästöä väärässä paikassa.

Kohonneet nopeudet lisäävät riskejä

Peräkärryn suurin sallittu nopeus on noussut. Nykyään saa ajaa enintään 100 km/h aiemman 80 km/h:n sijaan. Monet vanhat kärryt on suunniteltu tuolle alemmalle nopeudelle ja etenkin huoltamattomin pyöränlaakerein ja kuulakytkimin ne voivat olla vaarallisia sekä kuormalle että muille tiellä liikkuville. Ikivanhat renkaat – vaikka niissä olisi kosolti kulutuspintaa jäljellä – voivat olla niin huonokuntoiset, että nopeuden nostaminen voi olla viimeinen niitti renkaan kestolle. Satasen vauhdissa on liike-energiaa 36 % enemmän kuin kahdeksassakympissä, vaikka nopeus on vain 20 % suurempi.

Peräkärryn kaikki huoltokohteet ovat tärkeitä

Peräkärry on hyvin yksinkertainen laite eikä huoltokohtia ole kovin monta eivätkä ne ole teknisesti kovin mutkikkaita.

Peräkärryn pohjalevy ei ole ikuinen

Peräkärryn pohjalevy on yleensä vesi- tai muottivanerista tehty. Kyseinen materiaali on kestää hyvin käyttöä ja erilaisia olosuhteita, mutta ei ole sentään ikuista. Väsyneetkin pohjalevyt kestävät tasaisesti jakautunutta kuormaa kuten maa-aineksia tai halkoja, mutta jos kuorma on pistemäinen – vaikkapa pöytä tai säkki – voi pohjalevy antaa periksi. Vaikka pohjalevy kuorman alla näyttää kestävän, lisäävät tien epätasaisuudet pohjalevyn näkemää kuormaa ääritapauksissa moninkertaiseksi.

Tyhjän peräkärryn suojaaminen pressulla voi tuntua turhalta, eihän kärryssä ole kuormaakaan. Jos pohjalevy saa kuivua ja on suojassa suoralta auringonpaisteelta, sen kestoikä moninkertaistuu. Kuomullisenkin kärryn pohja voi olla kuljetuksen jäljiltä märkä. Kuomun voi jättää kuljetuksen jälkeen aavistuksen verran raolleen, niin ilma vaihtuu ja pohjalevy pääsee kuivumaan.

Hapettumat on yleisin syy valo-ongelmiin

Sähköliittimen vaihto ei ole mutkikas operaatio ja liitin pitäisi vaihtaa säännöllisesti muutaman vuoden välein. Parhaatkaan liittimet eivät kestä jatkuvaa sään armoilla olemista kovin pitkään. Jos liitin suojattaisiin vaikkapa muovipussilla, sen kestoikä moninkertaistuisi.

Peräkärryjen valolaitteet ovat yleensä huonolaatuisia. Niihin pääsee kosteutta ja likaa. Tästä seuraa, että kontaktipinnat hapettuvat ja valojen toiminta käy epämääräiseksi. Huonolle rakenteelle ei voi mitään, mutta peräkärryn huolto saa valot toimimaan ainakin seuraavaan huoltoon asti.

Peräkärryn renkaat vanhenevat

Peräkärryn renkaisiin ei kohdistu veto- eikä kevyimmissä kärryissä jarrutusvoimiakaan. Tässä mielessä renkaat elävät helppoa elämää verrattuna auton tai moottoripyörän renkaisiin. Renkaiden ongelmat eivät tule veto- tai jarrutusvoimista.

Peräkärryn huolto joutuu usein toteamaan, että renkaiden rungot ovat turvattomassa kunnossa. Tämä johtuu yleensä siitä, että rengaspaineet ovat pahasti pielessä ja kärryä käytetään vahvasti ylikuormattuna. Ylikuormaus tekee sen, että kärryn jousitus on pohjassa ja ainoa jousto tulee renkaista. Rengas sietää tätä jonkin verran tasaisella tiellä, mutta kuopissa sen muoto muuttuu paljon enemmän kuin renkaan runkokudoksen on ajateltu pystyvän joustamaan. Ei ylikuormausta ja jos on ihan pakkotilanne, niin edes kohotetuilla rengaspaineilla!

Missään ei näe niin vanhoja renkaita kuin peräkärryissä. Usein peräkärryn säilytyspaikka on sellainen, että aurinko paistaa toiseen renkaaseen. Niinpä renkaat voivat olla hauraat eri tavalla ja auringonpuoleinen rengas käytännössä tuhoutunut. Tomotorilla nähty vanhin peräkärryn rengas oli 39 vuotta vanha. Kulutuspintaa oli, mutta kumin haurauden vuoksi renkaan sivun tekstit olivat rapisseet pois eivätkä olleet enää lukukelpoisia. Ikä määriteltiin sillä perusteella, että renkaat olivat alkuperäiset 1980-luvulla ostetussa kärryssä. 

Peräkärryn renkaina ei tarvitse käyttää auton renkaita vaan voidaan tyytyä paljon alemman nopeusluokituksen renkaisiin. Nämä ovat niin paljon halvempia, että kustannussyistä ei renkaiden kunnosta tarvitse tinkiä.

Jarrut ja pyöränlaakerit tarvitsevat huomiota

Jos peräkärryn jarrut ovat olleet joitakin vuosia huoltamatta ja vähällä käytöllä, ne ovat todennäköisesti jumissa. Tämä on vakavasti turvallisuutta vaarantava tekijä hätätilanteissa. Keveimmissä kärryissä ei jarruja ole. 

Myös huoltovapaat laakerit on tarkastettava

Peräkärryn pyöränlaakereiden tyypillinen huoltoväli on 1–2 vuotta. Jos laakeritiivisteet ovat huonossa kunnossa, voi jopa yksi vuosi olla liikaa. Peräkärryn huoltoon kuuluu myös moitteettomassa kunnossa olevien laakereiden tiiviyden tarkistus. 

Huoltovapaat laakerit on suunniteltu niin tiiviiksi ja niin hyvillä voiteluaineilla voidelluiksi, etteivät ne tarvitse säännöllistä huoltoa. Edellytyksenä kuitenkin on, että laakerien vesi- ja pölysuojat ovat täydellisessä kunnossa. Tämä on kova vaatimus. Ennaltaehkäisevään peräkärryn huoltoon kuuluu myös moitteettomassa kunnossa olevien laakereiden tiiviyden tarkistus. 

Etenkin venetrailerien pyöränlaakerit ovat erityisessä vaaravyöhykkeessä. Traileri ajetaan veteen eikä vesi saa päästä laakereihin. Järvivesikään ei ole hyväksi laakeriteräkselle, mutta jo Itämeren alhaisella suolapitoisuudella veden kanssa tekemisiin joutuva laakeri tuhoutuu nopeasti.

Kuulakytkin arvostaisi voitelua

Vetokoukun nupit ovat valitettavan usein ruosteisia, suojaamattomia eikä niitä ole voideltu mahdollisesti koko käyttöikänsä aikana.

On totta, että voideltu vetokoukun nuppi saattaa tohria housunlahkeet, mutta kun nuppi peitetään suojakupilla, vältytään tältäkin haitalta.

Vetokoukun nupin voitelulla pyritään vähentämään nupin ja peräkärryn kuulakytkimen välistä kitkaa. Kyse ei ole niinkään vetokoukun nupin hyvinvoinnista kuin kuulakytkimen kunnosta. Vetokoukun nupin voitelu muistuttaa vielä tärkeämmästä eli kuulakytkimen voitelusta. Suihkaus yleisvoiteluainetta (CRC, WD-40) pidentää ikää ja vähentää kitinää.

Peräkärryä käytetään vastoin spesifikaatioita

Peräkärry on suunniteltu tietyin mitoitusperustein

Teollisesti tuotetun peräkärryn suunnittelijalle annetaan tietyt suunnitteluraamit ja -spesifikaatiot (ja valitettavasti myös aivan liian tiukka hintaraami). Hyvään suunnittelukäytäntöön kuuluu myös varmuusmarginaalien mitoitus sellaiseksi, ettei harvinainenkaan väärinkäyttö aiheuta katastrofia.

Tuskinpa mitään laitetta käytetään niin rankalla tavalla mitoituksen vastaisesti kuin peräkärryä. Suunnittelija ei ole ajatellut, että peräkärryn huolto jätettäisiin jatkuvasti tekemättä eikä sitä, että ainoa kuorma olisi ylikuorma.

Kuulakytkimeen on voitava luottaa ja siksi se pitää huoltaa säännöllisesti.

Peräkärryt altistuvat seisovalle vedelle

Venetrailerit ajetaan veteen ja meren rannalla suolaiseen veteen. Niiden pitäisi se sietää ja aluksi sietävätkin, mutta vuosien myötä suojaukset hapertuvat ja liikkuvat osat joutuvat alttiiksi nopeasti syövyttävälle vedelle. Elleivät laakereiden ja muiden toimilaitteiden suojaukset ole kunnossa, putoaa kärryn elinikäennuste jyrkästi.

Peräkärry ylikuormataan

Peräkärryyn tulee helposti ja huomaamatta kuormaa paljon laillista tai suunniteltua enemmän. Tyypillisen jarruttoman peräkärryn (750 kg) maksimikuorma on 570 kg ja lavan koko 270×140 cm. Tällaiselle lavalle saa kuormata täysin kuivaa multaa  noin 30 cm korkeudelta. Jos multa on märkää, jo 15 cm saattaa ylittää kärryn kantavuuden. Halkoja lastataan usein niin, että kuorma pursuaa laitoja korkeammalle. Todellisuudessa kantavuus tulee vastaan jo ennen matalienkaan laitojen yläreunaa.  

Kuormaamisesta on paljon hyviä ohjeita. Tässä eräs:

https://www.op-media.fi/liikenne/turvallisesti-tien-paalla-nain-lastaat-perakarryn-oikein-ja-valtat-vaaralliset-mokat/

Peräkärry voi olla väärin mitoitettu

Peräkärry on yksinkertainen tuote ja niitä on tehty itsekin vaikkapa vanhan Mossen taka-akselistosta. Nykyään peräkärryihin saa valmiita akselirakenteita ja valopaketteja. Valmiita komponentteja on kovin eri tasoisia, jos on rakentajiakin.  Niinpä peräkärryjen laatu voi vaihdella suuresti jopa samoista komponenteista tehtynä.

Peräkärryn huolto on hyvä ylläpitoinvestointi

Pidetään huolta uskollisesta palvelijasta

Vaikkei peräkärryn huoltoa Tomotorissa tehtäisikään, niin kärryn omistaja voi pidentää palvelijansa käyttöikää muutamalla kenen hyvänsä tehtävissä olevalla konstilla ilman työkaluja:

  • Pidetään liitin suojassa sateelta eikä anneta sen hautautua lumihankeen.  
  • Tarkastetaan rengaspaineet edes vuosittain. Samalla tutkitaan, onko renkaan reunoissa halkeamia.  
  • Tarkastetaan, että peräkärryn vetoaisan kuulakytkin lukkiutuu auton vetokoukkuun kunnolla.
  • Vetoaisan kuulakytkin pidetään voideltuna.
  • Vetokoukun nuppiin suihkutetaan yleisöljyä ennen kärryn kytkemistä koukkuun.  
  • Tarkastetaan, että valot toimivat asianmukaisesti.  
  • Suojataan kärryn pohja niin, että se pysyy kuivana.  
  • Varmistetaan kuomullisen kärryn ilmanvaihto.
  • Tarkastetaan jarrullisen peräkärryn jarrut. Tämän voi tehdä työntämällä kärryä vetoaisasta taaksepäin, jolloin jarrujen pitäisi panna vastaan.