Moottorisahan huolto ja korjaus: Helsinki, Espoo, Vantaa
Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!
Ota yhteyttä!
Moottorisaha – pientalon vaarallisin kone
ToMotor huoltaa moottorisahanne ja pitää huolen sen turvallisuudesta. Huollossa tarkistamme ja kunnostamme sahan turvalaitteet, teroitamme ketjun, tarkistamme ketjulaipan ja huollamme moottorin.
Tässä linkissä moottorisahan huoltotyöstä ToMotorin näkökulmasta.
Oli moottorisaha halpa massatuote tai kallis ammattikone, se on pidettävä kunnossa. Kaikki moottorisahat ovat tervetulleita ToMotorin asiantuntevaan huomaan!
Metsätyöopastus ei ole ToMotorin alaa, mutta moottorisahan huoltamisessa neuvomme. Terää on huollettava jatkuvasti niinä päivinä, kun saha laulaa. Niinpä tietyt teräketjuhuollon perustaidot on hyvä osata, vaikkei moottorisahamekaanikoksi aikoisikaan. Tässä autamme mielellämme!
Neuvomme myös teräketjun ja terälaipan hankinnassa.
Osa pitkän ajan ympäristö- ja työturvallisuutta on poltto- ja voiteluaineiden valinta.
Sivun lopuksi annamme vielä joukon turvallisuusohjeita, joita on syytä noudattaa. Turvallisinkaan saha ei suojaa käyttäjän virheiltä.
Sananen moottorisahan turvallisuudesta
Moottorisaha on tarkoitettu vahvan materiaalin katkaisemiseen ja sen voimaa pitää kunnioittaa. Moottorisahan on oltava kaikilta osiltaan kunnossa, jotta työ olisi mahdollisimman turvallista. Sahan turvalaitteista osa on passiivisia eikä niiden toimintakunto näy pelkästään katsomalla.
Tietyt moottorisahan huoltotyöt on tehtävä itse
Teräketjun terävyydestä on pidettävä huoli, teräketjun kireyttä joutuu säätämään, kone pitäisi pestä tai edes harjata puhtaaksi, ilmansuodatin huoltaa, tarkistaa sytytystulppa. Huoltotöitä on tehtävä myös pitkin työpäivää sahausten välissä. Sahaa käytettäessä on ehdottomasti pidettävä huoli siitä, että terän voiteluöljysäiliössä on öljyä ja teräketju oikeassa kireydessä. Monet teräketjut ja terälaipat on kulutettu käyttökelvottomiksi lyhyessä ajassa, kun öljy on päässyt loppumaan tai terä löysyyttään tai kireyttään syönyt terälaipan kelvottomaksi. Tämä koskee niin sähkö- kuin polttomoottorisahoja.
Sahassa on myös oleellisen tärkeitä turvavarusteita kuten takapotkusuoja ja ketjusieppo. Takapotkusuojan tarkoitus on pysäyttää teräketju, jos saha pyrkii pyörähtämään kohti sahaajan kasvoja. Ketjusieppo estää ns. piiskausefektin, jos ketju katkeaa.
Moottorisaha valitaan käyttötarkoituksen mukaan
Moottorisahan valinta
Ostajan on moottorisahaa hankkiessaan syytä ymmärtää tietyt markkinoiden lainalaisuudet. Yleensä on olemassa jokin syy, jos tuotetta myydään epäilyttävän edullisesti. Halvankin tuotteen laatu voi olla siedettävä, mutta varaosahuollon ja huoltoverkon pystyttäminen on investointi, jota kaikkein edullisimpien tuotteiden myyjä ei välttämättä ole halunnut tehdä. Moottorisahan huolto joutuu toisinaan hankkimaan varaosan muualta kuin maahantuojalta. Tämä pidentää sahan seisokkiaikaa.
Vaikka tässä mainitaan tuotenimiä, ei ToMotorilla ole kantaa eri sahamerkkien puolesta tai niitä vastaan. Ammattilaisilla on usein Husqvarna, Jonsered tai Stihl (aakkosjärjestyksessä!). Erinomaisia harraste- ja pihakäyttöön ovat esimerkiksi Stiga (= Al-Ko), Shindaiwa, Dolmar (= Makita). Aiemmin harrastajakäytössä valtamerkkejä olivat vaikkapa McCulloch, Partner ja Homelite. Eri merkeillä on sahoja eri käyttötarkoituksiin eikä moottorisahan merkki ole aina tae sen laadusta hyvässä eikä pahassa. Moottorisahan huolto on joka tapauksessa tarpeen.
Sähkö tekee tuloaan
Polttomoottorisahojen vakavasti otettavaksi vaihtoehdoksi ovat nousemassa sähkökäyttöiset sahat. Jo vuosikymmeniä on verkkosähkökäyttöisiä sahoja ollut sahapukkitöissä pieniä polttopuurankoja sahattaessa. Akkuteknologian vahva kehitys tulee kasvattamaan akkusahojen markkinaosuutta keveiden klapitöiden ulkopuolelle.
Vaikka sähkömoottori ei tarvitse läheskään niin paljon huoltoa kuin polttomoottori, on moottorisahan huolto sähkösahoillekin tarpeen. Teräketjusta on aivan yhtä paljon vaaraa käyttäjälle riippumatta ketjua pyörittävän moottorin käyttövoimasta. Sähkö ei poista suojalaitteiden kuntotarkistustarvetta.
Moottorisahan huolto on tarpeen jopa päivittäin
ToMotorilla moottorisahan huolto alkaa turvatarkastuksella
Kun saha on puhdistettu, tarkastamme ensin tärkeimmät turvalaitteet: ketjujarrun, takapotkusuojan, kaarnatuen kiinnityksen, kaasun varmistimen ja ketjusiepon.
Myös vähemmän kriittiset turvallisuuskohteet käydään läpi: tärinänvaimennus, äänenvaimennin ja sammutuskytkin.
Teräketjun kunto määrää työtehon
Terän terävyys on täysin ratkaiseva tekijä sekä sahauksen tehokkuuden että sahan kestävyyden kannalta. Teräketjun hampaiden tehtävänä on veistää pieniä lastuja puun pinnasta. Vaikkei teräketju olisikaan asianmukaisesti teroitettu, saadaan puu toki katkaistuksi. Katkaisuun vain kuluu enemmän aikaa, sahan terälaippa kuluu ennenaikaisesti, polttoainetta tai sähköä kuluu tarpeettomasti, melua ja pakokaasua kertyy enemmän kuin olisi tarpeen.
Teroitus vai uusi teräketju?
Nykyään on tavallista ostaa uusi teräketju, kun sahaus terän tylsyessä alkaa tuottaa pikemminkin pölyä kuin lastua. Uusi teräketju on tietysti sahaamisen kannalta mielekästä, mutta tuhlaa tarpeettomasti sekä rahaa että luonnonvaroja.
Jos vähän käytettyjä teräketjuja on kertynyt sahan kaveriksi, kannattaa moottorisahan huoltotyöhön sisällyttää kaikkien teräketjujen teroitus. Terät tulevat taas käyttöön uudenveroisina eikä joka vuosi tarvitse ostaa uusia teräketjuja.
Näin opastaa Husqvarna moottorisahan huoltotyössä:
https://www.youtube.com/watch?v=X44TKvGTmg4
Näin opastaa Stihl:
https://www.youtube.com/watch?v=_29ZXb83W3E
Varmuuden vuoksi vielä video Jonsered- moottorisahan huoltoon kuuluvasta teroitustyöstä:
https://www.youtube.com/watch?v=EFc6UN4-sVc
Teräketjun ja terälaipan on oltava oikeanlaiset
Terälaippaa hankittaessa on otettava huomioon terälaipan pituus, kärkipyörän hammasluku, ohjausuran leveys ja voiteluöljyn kulkutie. Kuvassa laipan pituus on 14 tuumaa ja ohjausuran leveys 0,050 tuumaa.
Teräketjuja ostettaessa on oltava tarkkana, sillä niitä on monia eri kokoja ja pituuksia. Silmämääräisesti on mahdotonta ostaa oikeaa ketjua. ”Melkein sopiva” voi tuhota sekä terän, terälaipan että vetorattaan!
Teräketjun tärkeimmät ominaisuudet ovat teräketjun jako, vetolenkkien lukumäärä ja vetolenkin paksuus. Terälaipassa ja tietysti ohjekirjassa on yleensä nämä tiedot. Ketjun jako kertoo niittien välimatkan (kuvassa 3/8 tuumaa), vetolenkkien lukumäärää ei yleensä tarvitse tietää, jos tietää laipan pituuden. Vetolenkin paksuus määrää, miten ketju kulkee laipan urassa. Tässä tapauksessa 0,050 tuumaa.
Moottorisahan teräketju on suunniteltu teroitettavaksi
Terät on suunniteltu teroitettaviksi eikä teroittaminen harrastajalle riittävällä tasolla ole edes vaikeaa eikä vaadi kalliita erikoistyökaluja. Vaikka kesken sahausurakkaa ei teräketjua teroitettaisikaan vaan vaihdetaan tilalle uusi, ei teräketjuja kannata heittää pois, vaan ne on syytä teroittaa tai teroituttaa kaikki kerralla.
Teräketjun kuluminen
Teräketjun kulumiseen voi itsekin vaikuttaa. Sahattava pinta olisi puhdistettava hiekasta ja savesta, vaikka puun tyvi olisikin hankala puhdistaa. Jos sahauksen aikana näkee kipinöitä, on terä kohdannut kiviainesta ja terän kuluminen on hyvin nopeaa.
Ehdottoman tärkeää on pitää huoli siitä, että teräketjun voitelusäiliössä on öljyä. Sahojen nestesäiliöt mitoitetaan perinteisesti niin, että säiliöllinen teräöljyä riittää kauemmin kuin säiliöllinen polttoainetta. Ei pidä luottaa siihen, että teräöljyä riittäisi kahteen bensatankilliseen! Menee laskelmat helposti sekaisin.
Hyvin vanhoissa sähkömoottorisahoissa ei ollut automaattista teräöljypumppua, vaan voitelu tehtiin painamalla sahausten välissä pari kertaa voitelunappia. Tämä unohtuu helposti eivätkä laippa tai teräketju anna sitä anteeksi.
Teräketjuöljy ja bensa vaikuttavat ympäristöön
On epämiellyttävä totuus, että kaikki sahaamisessa käytetyt voiteluaineet ajautuvat luontoon. Kaksitahtimoottori voidellaan polttoaineeseen sekoitetulla kaksitahtiöljyllä. Suurin osa öljystä palaa, mutta aivan kaikki ei. Palamaton osa tulee pakoputkesta ilmaan. Teräketjuöljy tulee sellaisenaan ympäristöön.
Pienkonebensaa suositellaan hyvästä syystä
Moottorisahan käyttäjä joutuu hengittämään pakokaasuja. Bensiinit ovat aggressiivisia kemikaaleja. Polttomoottorikäyttöiset moottorisahat ovat poikkeuksetta kaksitahtisia. Moottorin on oltava hyvin tehokas painoonsa nähden ja sen voitelun on toimittava riippumatta sahan asennosta. Nämä vaatimukset ovat liian ankaria nelitahtimoottoreille.
Niinpä moottorisahan huoltoväki suosittelee moottorisahoihin kaksitahtikäyttöön tarkoitettua pienkonepolttoaineen käyttöä. Sekään ei ole vaaratonta, muttei niin vahingollista kuin liikennekäyttöön tarkoitettu pumppubensa. Pienkonebensiini sietää säilyttämistä paljon paremmin kuin pumppubensa. Suuri etu on sekin, että öljy ja polttoaine on valmiiksi sekoitettu.
Tässä linkissä lisää ToMotorin ajatuksia poltto- ja voiteluaineista.
Neste Oy:llä on vastauksia pienkonebensakysymyksiin:
https://www.neste.fi/pienmoottoribensiini-kysymyksia-ja-vastauksia
Teräketjuöljy ajautuu lopuksi maahan
Kaikki se öljy, jota teräketjun voitelussa käytetään, ajautuu lopulta maahan. Tätä ei usein tule ajatelleeksi. Sahauspäivänä saatetaan käyttää vaikkapa kaksi desilitraa teräketjuöljyä. Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään kaataa juomalasillista öljyä omalle pihalle tai ylipäätään luontoon. Niinpä öljyn laadulla ja ympäristöystävällisyydellä on melkoinen merkitys.
Biohajoava öljy ei ole ikuista
Biohajoavat öljyt eivät ole ympäristölle niin vahingollisia kuin mineraaliöljyt. Bioöljyjen oleellinen ominaisuus on tietysti hajoaminen vaarattomiksi yhdisteiksi. Tästä on seurauksena se, että biohajoavat öljyt eivät kuitenkaan ole yhtä stabiileja kuin mineraaliöljyt ja ne saattavat pitkään säilytettäessä muuttaa ominaisuuksiaan. Biohajoavaa teräketjuöljyä ei siksi kannata ostaa kerralla koko loppuelämän tarpeeksi, vaan vaikkapa vain vuodeksi kerrallaan.
Moottorisaha on vaarallinen työkalu
Annamme tässä eräitä turvallisuusohjeita moottorisahaa käyttäville. Ammattilaisia emme lähde neuvomaan tukkitöissä, vaikka heidän sahansa huollammekin!