Mopoauton ja mönkkärin huolto Espoossa

Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Yhteydenottolomake
Mopoauton ja mönkkärin huolto on tarpeen, vaikkei tässä upouudessa ajokissa ihan vielä.

Mopoauton ja mönkkärin huoltopiste: Helsinki, Espoo, Vantaa

Mopoauton ja mönkkärin huolto laiminlyödään hämmästyttävän helposti. Ne ovat kalliita laitteita, joiden soisi saavan parempaa kohtelua. Toki monet ajokit huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti.

ToMotoriin tulee kuitenkin usein mopoautoja ja mönkkäreitä vasta, kun ne eivät enää lainkaan toimi. Joudumme ihmettelemään, miten niin huonokuntoisella ajoneuvolla on kenenkään hermo kestänyt ajaa. Edes ToMotorin pihan mittaista, vajaan sadan metrin matkaa emme ole tohtineet laitteen omin voimin ajaa, vaan olemme työntäneet tai hinanneet ajokin pajalle. Niin hirveää kirskuntaa ja kuivan laakerin kitinää niistä on kuulunut.

Mopoautot ja mönkkärit ovat tekniikaltaan enemmän tai vähemmän läheisiä sukulaisia keskenään.

Näiden laitteiden huollossa käydään läpi moottori, voimansiirto, pyöränlaakerit, renkaat, jarrut, jousitus ja iskunvaimennus. Jos laitteeseen kuuluu lisälaitteita kuten vinssi, ne tietysti myös huolletaan. Toimimme Espoon Pitkäniityssä. Meillä on myös nouto- ja palautuspalvelu.

Mopoautojen ja mönkkäreiden turvallisuudesta

Heti alkuun on painotettava, että useimmiten mopoautot ja mönkkärit ovat pääkaupunkiseudulla kokemattomien nuorten ajoneuvoja. Siksi ajokkien ja etenkin niiden turvalaitteiden pitäisi olla huippukunnossa.

Mopoautojen suosio on alenemaan päin ja ne ovat korvautumassa etenkin pääkaupunkiseudulla koppimönkkäreillä. Asiasta enemmän tässä linkissä.

Mopoautojen ja mönkkäreiden kuskit varsin harvoin rahoittavat ajoneuvonsa hankintaa tai niiden käyttökulujakaan. Rahoittajaakin luulisi kiinnostavan ajoneuvon kunto. Kuskien ajotapoihin ja riskinottoon ei tekniikka voi vaikuttaa, mutta ajoneuvon turvallisuuteen voi. Niinpä ToMotor vetoaa vahvasti käyttäjiin, läheisiin ja rahoittajiin:

Pidetään yhdessä huoli siitä, että nuorten ajoneuvot ovat liikennekelpoisessa kunnossa ja turvalaitteet huollettuina.

Valitettavan usein näin ei ole. Turvallisuuteen oleellisesti vaikuttavat asiat – kuten jarrut – saattavat olla täysin kelvottomassa kunnossa.

Myös korjaamisen kokonaiskustannukset nousevat laiminlyödyissä ajoneuvoissa usein tuhansiin euroihin, kun vikaantunut osa on tuhonnut muutakin. Esimerkkinä olkoon kulunut kardaaniakseli, joka olisi korjattavissa satasilla, mutta korjaamattomana aiheuttaa tuhannen euron vaurion vaihteistoon.

Joskus joutuu ihmettelemään, miten ylipäätään on voitu ja uskallettu ajaa tai on annettu ajaa joillakin laitteilla. Toisaalta on hyvä, että loppuunajetutkin laitteet kunnostetaan turvalliselle tasolle, jos niitä on tarkoitus liikenteessä käyttää. Aina ei mopoauton ja mönkkärin huolto enää voi laitteita mielekkäälle turvallisuustasolle pelastaa.

Liikennevakuutuskeskuksen raportit ovat karua luettavaa, vaikkei juuri tämä raportti mopoautoja tai mönkkäreitä koskekaan.

Mopoautojen ja mönkkäreiden rakenteet ovat äärimmilleen kustannusoptimoituja ja siksi turvallisuudestakin on tingitty!

Mopoauton runkopalkki

Mopoauton ja mönkkärin huollossa näkee kaikenlaista ja joskus hirvittää, miten heikkorakenteisia mopoautot ovat. Kun ajan hammas kaluaa rakenteita ohuemmiksi ja pultteja ohuemmiksi, ollaan arveluttavalla vyöhykkeellä.

Viereisessä kuvassa on tavanomainen mopoauton runkopalkki. Se on alunalkaen ollut huonosti ruostesuojattu eikä palkki ole lujaa terästä edes materiaaliltaan.

Palkin alaosassa vasemmalla on pyöränripustuksen kiinnityskohta, joka on palkin hentouden takia jo vääntänyt runkopalkkia. Palkissa ylempänä oleva kiinnitysreikä heikentää rakennetta entisestään ja antaa muodonmuutokselle alkupisteen.

Tällainen palkkirakenne on niin hento, että törmäystilanteessa tulee helposti pahoja vaurioita paitsi ajoneuvoon, myös sen kuljettajaan ja mahdollisiin matkustajiin.

Pahasti vaurioitunut mopoauton runkopalkki

Kun edellisessä kuvassa olleen kaltaisen runkopalkin varaan rakennetulla mopoautolla törmätään esteeseen, tapahtuu runkopalkissa suuri muodonmuutos. Vaurio kertoo nimenomaan rakenteen heikkoudesta.

Nelipyöräisiin ajoneuvoihin rakennetaan tarkoituksella törmäysvyöhykkeitä, joiden tehtävänä on imeä liike-energiaa muodonmuutokseensa. Niinpä henkilöautoihin tulee pienissäkin törmäyksissä näyttävän näköisiä vaurioita. Ne peittävät taakseen sen tosiasian, että matkustajiin kohdistuvat riskit ovat juuri näiden vaurioiden takia alemmat kuin ilman vaurioita. Muotoillaan mieluummin ajoneuvoa kuin sen kyytiläisiä.

Tämän kuvan vauriot ovat nimenomaan mopoauton lujimmissa rakenteissa. Valitettavasti näin hennot rakenteet eivät juuri anna rakenteellista suojaa.

Palkki on lähtenyt repeämään juuri porausreiän kohdalta eikä rakenne enää tue mitään. Törmäysvoima on välittynyt palkkiin kuvan oikeassa alareunassa olevan pyörän alatuennan kautta.

Tällaiset vauriot ovat vastuullisesti toimivalle korjaamolle paitsi tekninen, myös eettinen ongelma. Vauriota ei pystytä korjaamaan edes alkuperäiseen lujuuteen eikä tällaisessa kunnossa olevaa ajoneuvoa pitäisi käyttää.

Korjaamo ei kuitenkaan voi takavarikoida asiakkaansa ajoneuvoa. Ongelma kärjistyy siinä, pitäisikö ajokkiin tehdä muita huoltotoimia, joiden avulla voitaisiin taas lähteä liikenteeseen.

Työkalupakissa ei ole kunnolla tilaa etiikan ja filosofian oppikirjoille! Niinpä ToMotorin mopoauton ja mönkkärin huoltoväki toivoo asiakkaiden ja heidän huoltajiensa tukea tällaisissa tilanteissa.

Mönkkärien taustasta

Mönkkärit ovat monipuolisempia kuin mopoautot

Mönkkäreiden taustalla on työkone. Ulkomaankielinen nimitys ATV (All Terrain Vehicle) kertoo juuri tästä. Tarvittiin työajoneuvo, jolla voitiin kulkea kaikenlaisissa maastoissa. Sillä piti myös voida hinata kärryä tai rekeä tai Pohjolan oloissa työntää lumiauraa.

Kun näitä ajokkeja alettiin käyttää myös tieliikenteessä, alkoi kehittyä versioita, joilla ei enää työkoneluonnetta ollut. Ajokorttisäädökset laahasivat pahasti perässä ja tekniset ajoneuvoluokitukset eivät kunnolla rajoittaneet mönkkäreiden ominaisuuksia. Tilanne on sukua 2020-luvun alkupuolella laajaan käyttöön ilmaantuneiden sähköpotkulautojen kanssa: oli epäselvää, mitä nämä ovat ja mitä lakeja niihin pitäisi soveltaa.

Mönkkärit muistuttavat sikäli mopoja ja skoottereita, että samasta perusrakenteesta on tehty paljon variaatioita. Jotkin on rakenteellisesti rajoitettu tiettyyn ajoneuvoluokkaan (moottorin teho, variaattori), mutta pienillä muutoksilla soveltuvat johonkin toiseen ajoneuvoluokkaan. Tämä antaa sijaa ns. bolt-on -virittämiselle: hankitaan samaan rakenteeseen soveltuvat osat enemmän rajoitettujen tilalle ja saadaan tehokkaampi ajokki.

Tämä on teknisesti varsin alhaisen tietotason virittämistä. Virittämisen pitäisi olla kokonaisvaltaista ja harvoin vain yhden osan vaihto parantaa kokonaisuutta, vaikka juuri tietty ominaisuus tehostuukin. Eipä ole ToMotorin mopoauton ja mönkkärin huollossa tavattu viritettyä ajoneuvoa, jossa virittäminen olisi lähtenyt liikkeelle alustan tai jarrujen parantamisesta. Virittäminen kohdistuu poikkeuksetta tehon tai maksiminopeuden nostoon. Mopoauton ja mönkkärin huollossa tällaiset laitteet voivat olla ongelma. Ajoneuvon toiminta ei ole tasapainossa eikä suunnittelijan tarkoitamassa asussa.

Se, että valmistaja tekee samasta perusrakenteesta useita versioita, ei tarkoita, että tehottomimmassa versiossa olisi edes pääosin samat ominaisuudet kuin tehokkaimmissa. Tottakai valmistaja ottaa tehottomimpaan versioon halvemmat ja kokonaisuuden kannalta mielekkäimmät komponentit. Automaailmassa on tavallinen illuusio, että jos tarvikeosa tulee samasta tehtaasta ja jopa samalta tuotantolinjalta kuin ”virallinen” varaosa, ne olisivat samaa laatua. Näin ei tietenkään ole! Virallisissa osissa voi olla kovemmat toleranssi- ja materiaalivaatimukset eikä valmistaja tietenkään tee tarviketavaraa yhtään paremmaksi kuin ostaja vaatii.

Kohonneet nopeudet lisäävät riskejä ja vaurioita

Puhutaan ”kuudenkympin” mönkkäreistä ja ”neljänkympin” mönkkäreistä. Kuudenkympin vauhdissa on liike-energiaa 2,25 -kertaisesti neljäänkymppiin verrattuna, vaikka nopeus on vain puolitoistakertainen. Nopeudella on valtavasti väliä!

City-mönkkäri

Tällainen on city-mönkkäri. Siinä on työkoneen piirteitä, mutta selvästikään ei ole tarkoitus maastossa töitä tehdä.

Mopoauton ja mönkkärin huollossa havaittua

Muita huollossa havaittuja erikoisuuksia tässä linkissä (”Huollossa tapahtuu”).

Erityistapauksia mopoauton ja mönkkärin huollosta

Alla eräitä esimerkkejä tilanteista, joissa mopoauton ja mönkkärin huollon laiminlyönti ovat nostaneet lopulta välttämättömän, korjaukseksi muuttuneen huollon kustannuksia. Kustannukset voivat olla moninkertaiset verrattuna säännöllisten huoltojen yhteenlaskettuun kustannukseen.

Kyse ei ole pelkästään kustannuksista. Etenkin jarrut ovat ”life critical”: niiden on oltava kunnossa paitsi ajoneuvolla kulkevien, myös ulkopuolisten turvallisuuden vuoksi.

Tässä videonpätkässä on mönkkärin kardaaniakselin ristinivel. Se on täysin hajonnut ja rikkonut myös ns. etuperän laakerin. Tarkka silmä saattaa havaita perän laakerinkin liikkuvan. Ei saisi!

Pahoin kulunut mopoauton jarrusatula.

Kuva mopoauton etujarrun männästä. Tässä pitäisi olla jarrupalakin, mutta se oli jo kulunut olemattomiin. Jarrulevykin oli käytännössä tuhoutunut. Kallis remontti! Tällaisella ajaminen on leikkiä hengellä.