Venetrailerin huolto: Helsinki, Espoo, Vantaa

Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Yhteydenottolomake
Venetrailerin huoltoa odottamassa

Venetrailerin huoltopiste: Helsinki, Espoo, Vantaa

Venetrailerin huollossa käydään läpi kuulakytkin, sähkölaitteet, pyöränlaakerit, renkaat, jarrut, jousitus ja iskunvaimennus. Myös erityisesti venetraileriin kuuluvat lisälaitteet kuten vinssi ja rullat huolletaan. Toimimme Espoon Pitkäniityssä. Meillä on myös nouto- ja palautuspalvelu.

Venetrailerin huollossa näkee kaikenlaista

Venetrailerin huoltoon ei tule sentään tämän näköisiä laitteita. Varsin huonokuntoisia trailereita sen sijaan nähdään toisinaan.

Joskus joutuu ihmettelemään, miten katsastuksessa on voitu hyväksyä pahasti viallinen traileri.

Venetrailerin huolto unohtuu helposti

Joitakin venetrailereita käytetään jatkuvasti. Tavallisempi tarina on, että venetraileria käytetään vain kaksi kertaa vuodessa: keväällä vesillelaskua varten ja syksyllä veneennostoa varten.

Trailerin todellinen kunto selviää valitettavan usein vasta katsastuksessa ja venetrailerin huolto muuttuu korjaamiseksi.

ToMotorin pohdintoja peräkärryn huoltoasiasta tästä linkistä ja tästä peräkärryasiaa yleisemmällä tasolla.

Venetrailerin huolto on tarpeen, vaikka kyseessä on yksinkertainen laite

Huoltamattomuuden riskit

Jos venetraileriin tulee muuta kuin sähkövikaa kesken matkan, on kärry pakko jättää mahdollisesti hyvinkin arvokkaine kuormineen tien varteen. Trailerissä ei juuri ole sellaisia osia, joiden hajoaminen ei keskeyttäisi matkaa.

Valoviallisen trailerin käyttö ei sekään vastuullista ole, vaikkei matka sähkövikaan keskeydykään (ellei poliisi puutu asiaan). Venetrailerin huolto on niin halpaa, että sen laiminlyömisestä koituvat riskit omaisuudelle ja muille tienkäyttäjille on säästöä väärässä paikassa.

Kohonneet nopeudet lisäävät riskejä

Venetrailerin suurin sallittu nopeus on noussut. Nykyään saa ajaa enintään 100 km/h aiemman 80 km/h:n sijaan. Monet vanhat kärryt on suunniteltu tuolle alemmalle nopeudelle ja etenkin huoltamattomin pyöränlaakerein ja kuulakytkimin ne voivat olla vaarallisia sekä kuormalle että muille tiellä liikkuville. Ikivanhat renkaat – vaikka niissä olisi kosolti kulutuspintaa jäljellä – voivat olla niin huonokuntoiset, että nopeuden nostaminen voi olla viimeinen niitti renkaan kestolle. Satasen vauhdissa on liike-energiaa 36 % enemmän kuin kahdeksassakympissä, vaikka nopeus on vain 20 % suurempi.

Venetrailerin huollolle kaikki huoltokohteet ovat tärkeitä

Peräkärry on hyvin yksinkertainen laite eikä huoltokohtia ole kovin monta eivätkä ne ole teknisesti mutkikkaita. Jumittuneet jarruvaijerit ja jarrut voivat olla yksinkertaisuudestaan huolimatta työläitä kunnostettavia.

Hapettumat on yleisin syy valo-ongelmiin

Sähköliittimen vaihto ei ole mutkikas operaatio ja liitin pitäisi vaihtaa säännöllisesti muutaman vuoden välein. Parhaatkaan liittimet eivät kestä jatkuvaa sään armoilla olemista kovin pitkään. Jos liitin suojattaisiin vaikkapa muovipussilla, sen kestoikä moninkertaistuisi.

Peräkärryjen – myös venetrailereiden valolaitteet ovat yleensä huonolaatuisia. Niihin pääsee kosteutta ja likaa. Tästä seuraa, että kontaktipinnat hapettuvat ja valojen toiminta käy epämääräiseksi. Huonolle rakenteelle ei voi mitään, mutta venetrailerin huolto saa valot toimimaan ainakin seuraavaan huoltoon asti.

Venetrailereihin saa irrotettavia valolaitteita. Ne toimivat joko akulla ja radioyhteydellä tai vesitiiviisiin liittimiin luottaen. Ladattavien valolaitteiden ongelma on, ettei akkuja pidetä latauksessa.

Renkaat vanhenevat

Venetrailereiden renkaisiin ei kohdistu vetovoimia, mutta jarrutusvoimia ne kohtaavat. Tässä mielessä renkaat elävät helppoa elämää verrattuna auton tai moottoripyörän renkaisiin. Renkaiden ongelmat eivät tule veto- tai jarrutusvoimista.

Venetrailerin huollossa joudutaan usein toteamaan, että renkaiden rungot ovat turvattomassa kunnossa. Tämä johtuu yleensä siitä, että rengaspaineet ovat pahasti pielessä ja traileria käytetään vahvasti ylikuormattuna. Ylikuormaus tekee sen, että kärryn jousitus on pohjassa ja ainoa jousto tulee renkaista. Rengas sietää tätä jonkin verran tasaisella tiellä, mutta kuopissa sen muoto muuttuu paljon enemmän kuin renkaan runkokudoksen on ajateltu pystyvän joustamaan. Ei siis ylikuormata traileria ja jos on ihan pakkotilanne, niin edes kohotetuilla rengaspaineilla!

Venetrailerin kuorma poikkeaa tavallisesta peräkärrykuormasta sikäli, että trailerikuorman painojakautumaan ei juurikaan voi vaikuttaa. Veneelle on yksi mahdollinen paikka.

Missään ei näe niin vanhoja renkaita kuin peräkärryissä. Usein peräkärryn säilytyspaikka on sellainen, että aurinko paistaa toiseen renkaaseen. Niinpä renkaat voivat olla hauraat eri tavalla ja auringonpuoleinen rengas käytännössä tuhoutunut. Tomotorilla nähty vanhin peräkärryn rengas oli 39 vuotta vanha. Kulutuspintaa oli, mutta kumin haurauden vuoksi renkaan sivun tekstit olivat rapisseet pois eivätkä olleet enää lukukelpoisia. Ikä määriteltiin sillä perusteella, että renkaat olivat alkuperäiset 1980-luvulla ostetussa kärryssä. 

Peräkärryn renkaina ei tarvitse käyttää auton renkaita vaan voidaan tyytyä paljon alemman nopeusluokituksen renkaisiin. Nämä ovat niin paljon halvempia, että kustannussyistä ei renkaiden kunnosta tarvitse tinkiä.

Jarrut ja pyöränlaakerit tarvitsevat huomiota

Jos venetrailerin jarrut ovat olleet huoltamatta ja vähällä käytöllä, ne ovat todennäköisesti jumissa. Tämä on vakavasti turvallisuutta vaarantava tekijä hätätilanteissa.

Jarrullinen peräkärry (lähes kaikki venetrailerit ovat jarrullisia!) voi ajan mittaan tulla vaaralliseksi, vaikka käyttäjä pitäisikin kärrystä hyvää huolta. Tavallisissa liikennetilanteissa ei välttämättä huomaa mitään tavallisuudesta poikkeavaa, vaikka jarrut eivät lainkaan toimisi. Vasta kovissa jarrutuksissa ja isolla kuormalla jarruviallinen kärry käyttäytyy oudosti eikä pysy auton perässä, vaan työntyy sivulle. Edes loppuunkuluneille jarruille ominainen kitinä ja rohina eivät välttämättä kantaudu vetoautoon sisään.

Jarrulliset kärryt on katsastettava kahden vuoden välein. Katsastuksessa tarkistetaan, että jarrut toimivat lain säätämissä rajoissa. Jarrujen yleiskuntoon ja kuluneisuuteen ei juurikaan kiinnitetä huomiota. Venetrailerin huoltotyössä jarrujen tarkistus on ensisijaisen tärkeä kohde.

Trailereiden jarruissa ei yleensä ole automaattista säätöä, vaan venetrailerin huollossa säätö tehdään työkaluilla koko kärry kohotettuna pois pyöriensä varasta. Kohtalaiseen tulokseen pääsee pihallakin kärryn alla, mutta hyvään tulokseen tarvitaan nosturin apua.

Peräkärryn huonokuntoinen jarru.

Siisti ja hyvin kohdeltu peräkärry reputti katsastuksen jarrutestissä. Jarrut olivat kaameassa kunnossa. Kuvassa alemman jarrukengän koko kitkapinta oli irronnut ja ylemmänkin kengän pinta on irtoamaisillaan. Jarrurumpu oli onneksi säästynyt vaurioilta.

Jarrut eivät olleet toimineet pitkään aikaan eikä omistaja ollut huomannut mitään erikoista.

 

Myös huoltovapaat laakerit on tarkastettava

Peräkärryn pyöränlaakereiden tyypillinen huoltoväli on 1–2 vuotta. Jos laakeritiivisteet ovat huonossa kunnossa, voi jopa yksi vuosi olla liikaa.  

Huoltovapaat laakerit on suunniteltu niin tiiviiksi ja niin hyvillä voiteluaineilla voidelluiksi, etteivät ne tarvitse säännöllistä huoltoa. Edellytyksenä kuitenkin on, että laakerien vesi- ja pölysuojat ovat täydellisessä kunnossa. Tämä on kova vaatimus. Ennaltaehkäisevään venetrailerin huoltoon kuuluu aina laakereiden tiiviyden tarkistus. 

Venetrailereiden pyöränlaakerit ovat erityisessä vaaravyöhykkeessä. Traileri ajetaan veteen eikä vesi saa päästä laakereihin. Järvivesikään ei ole hyväksi laakeriteräkselle, mutta jo Itämeren alhaisella suolapitoisuudella veden kanssa tekemisiin joutuva laakeri tuhoutuu nopeasti.

Huoltovapaa laakeri suhtautui vapauteensa liiankin tosissaan.

Vesi on vanhin voitehista mutta pyöränlaakereiden voiteluun on parempaakin tarjolla. Suolalla ryyditetty vesi on vielä pahempaa.

Huoltovapaita laakereita ei ole suunniteltu tarkistettavaksi ja huoltovoideltavaksi. Niiden kunnon voi kuitenkin arvioida kuuntelemalla ja käsin kokeilemalla.

Tämä on ääriesimerkki viallisen laakerin käytöksestä. Nelipyöräkärryssä tämä tulee esiin varsin myöhään. On syytä vaihtaa kaikkien pyörien laakerit.

Jousitus kuluu kuorman alla ja voi hajota myös ajan myötä

Peräkärryissä ja myös venetrailereissa on useita jousitustyyppejä. Edullisimmillaan jousi on vain kumi, jota vääntösauva kiertää. Tällaisella rakenteella on vaikea saada jousitusta toimimaan kunnolla sekä tyhjän että täyteen kuormatun kärryn alla. Vaikka kumi on varsin joustavaa, ei jousto ole häviötöntä: muotoaan muuttava kumi lämpiää eli kuluttaa energiaa. Niinpä kumijousi toimii myös iskunvaimentimena.

Metallisia jousia on useaa tyyppiä. Jousi voi olla kierrejousi, jollainen on tuttu näky henkilöautoista, tai sitten se voi olla lehtijousi, jollaisia käytetään raskaammassa kalustossa. Kierrejousi on lähes häviötön, joten se vaatii erillisen iskunvaimentimen. Lehtijousi perustuu päällekkäisiin jousilehtiin. Tällaisella rakenteella on sen verran häviöitä, että iskunvaimenninta ei välttämättä tarvita, vaikka yleensä vaimenninta käytetään.

Jousitus on mitoitettu tietylle maksimikuormalle ja ylikuormaus on haitaksi paitsi jousitukselle, myös koko kärryn rakenteelle. Jos jousi on pohjassa, se ei ole enää jousi vaan päästää iskut suoraan läpi. Peräkärryssä on tällaisen tapauksen varalta vielä kumikartiot viimeisenä puolustuslinjana. Jos kumikartio joutuu töihin, on jotain mennyt yli sen, mihin peräkärry on tarkoitettu. Peräkärryn huollossa näkee helposti, millaisilla kuormilla kärryä on pääosin käytetty.

Halpojen jousitusrakenteiden yksi ongelma on puutteellinen kyky reagoida kunnolla toisaalta kevyisiin ja toisaalta raskaisiin kuormiin. Tyhjänkin kärryn pitäisi aina pitää jousitusta edes hiukan painuneena. Tällöin kärry voi joustaa sekä ylös- että alaspäin riippuen siitä, ajetaanko kuoppaan vaiko töyssyyn. Usein tyhjä kärry on niin kevyt, että jousitus on ”ylöspäin pohjassa” eikä kärry jousta kuin vasta isoissa iskuissa. Tasaisella tiellä kärry ei jousta lainkaan, minkä tuntee kärryn pompottamisena.

Pari valokuvaa selventää, millaisia jousitusongelmia venetrailerin huollossa nähdään.

Uusi lehtijousi ja sen kolme lehteä.

Tältä näyttää uusi lehtijousi. Siinä on kolme lehteä päällekkäin. Lehtien pituudella voi säätää jousen progressiota.

Kova käyttö ja ruoste ovat tässä tehneet tehtävänsä. Alin jousilehti on poikki. Kärryn kantavuus on vioittuneelta puolelta paljon suunniteltua alempi. Kärry kulkee kuormattuna vinossa ja huojahtelee vaarallisesti. Venetrailerin huolto muuttuu korjaamiseksi. Kuvassa näkyy myös kumikartio, joka on pelastava enkeli, jos jousitus on menossa pohjaan. Tässä tapauksessa on ollut todella tarpeen.

Kuulakytkin arvostaisi voitelua

Vetokoukun nupit ovat valitettavan usein ruosteisia, suojaamattomia eikä niitä ole voideltu mahdollisesti koko käyttöikänsä aikana.

On totta, että voideltu vetokoukun nuppi saattaa tohria housunlahkeet, mutta kun nuppi peitetään suojakupilla, vältytään tältäkin haitalta.

Vetokoukun nupin voitelulla pyritään vähentämään nupin ja peräkärryn kuulakytkimen välistä kitkaa. Kyse ei ole niinkään vetokoukun nupin hyvinvoinnista kuin kuulakytkimen kunnosta. Vetokoukun nupin voitelu muistuttaa vielä tärkeämmästä eli kuulakytkimen voitelusta. Suihkaus yleisvoiteluainetta (CRC, WD-40) pidentää ikää ja vähentää kitinää.

Traileria käytetään vastoin spesifikaatioita

Peräkärry on suunniteltu tietyin mitoitusperustein

Teollisesti tuotetun peräkärryn suunnittelijalle annetaan tietyt suunnitteluraamit ja -spesifikaatiot (ja valitettavasti myös aivan liian tiukka hintaraami). Hyvään suunnittelukäytäntöön kuuluu myös varmuusmarginaalien mitoitus sellaiseksi, ettei harvinainenkaan väärinkäyttö aiheuta katastrofia.

Tuskinpa mitään laitetta käytetään niin rankalla tavalla mitoituksen vastaisesti kuin peräkärryä ja tämä koskee myös venetrailereita. Suunnittelija ei ole ajatellut, että peräkärryn huolto jätettäisiin jatkuvasti tekemättä eikä sitä, että ainoa kuormalaji olisi ylikuorma.

Kuulakytkimeen on voitava luottaa ja siksi se pitää huoltaa säännöllisesti.

Peräkärryt altistuvat seisovalle vedelle

Venetrailerit ajetaan veteen ja meren rannalla suolaiseen veteen. Niiden pitäisi se sietää ja aluksi sietävätkin, mutta vuosien myötä suojaukset hapertuvat ja liikkuvat osat joutuvat alttiiksi nopeasti syövyttävälle vedelle. Elleivät laakereiden ja muiden toimilaitteiden suojaukset ole kunnossa, putoaa kärryn elinikäennuste jyrkästi. Venetrailerin huolto on vuosittain tarpeen.  

Venetrailerin huolto on hyvä ylläpitoinvestointi

Pidetään huolta uskollisesta palvelijasta

Vaikkei venetrailerin huoltoa ToMotorissa tehtäisikään, niin trailerin omistaja voi pidentää palvelijansa käyttöikää muutamalla kenen hyvänsä tehtävissä olevalla konstilla ilman työkaluja:

  • Pidetään liitin suojassa sateelta eikä anneta sen hautautua lumihankeen.  
  • Tarkastetaan rengaspaineet edes vuosittain. Samalla tutkitaan, onko renkaan reunoissa halkeamia.  
  • Tarkastetaan, että vetoaisan kuulakytkin lukkiutuu auton vetokoukkuun kunnolla.
  • Vetoaisan kuulakytkin pidetään voideltuna.
  • Vetokoukun nuppiin suihkutetaan yleisöljyä ennen kärryn kytkemistä koukkuun.  
  • Tarkastetaan, että valot toimivat asianmukaisesti.  
  • Tarkastetaan venetrailerin jarrut. Tämän voi tehdä työntämällä kärryä vetoaisasta taaksepäin, jolloin jarrujen pitäisi panna vastaan.