Moottoripyörien huolto

Tekniset syyt moottoripyöräonnettomuuksissa

Tämä kirjoitus kertoo, miten Tomotorilla ajatellaan moottoripyörien huoltokysymyksistä. Tomotorin palvelusivu tästä linkistä.

Säännöllisesti tapahtuva moottoripyörien huolto on äärimmäisen tärkeä turvallisuustekijä tässä muutenkin vaarallisessa lajissa. Tutkitaanpa tätä väitettä tarkemmin.

Kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen onnettomuuksissa kuolee keskimäärin 20–30 henkeä ja loukkaantuu arviolta 200–300 henkeä vuodessa. [ Lähde: lvk.fi ”Mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden loukkaantumiset ja kuolemat tutkijalautakunta-aineistossa”]. Mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä on mukana onnettomuuksissa suunnilleen saman verran, kevytmoottoripyöräilijöitä vähemmän.

Moottoripyöriä on liikennekäytössä noin 200.000 ja mopoja 130.000 (https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/mopot-moottoripyorat-ja-mopoautot/ajoneuvomaarat).

Pelkästään teknisistä syistä johtuvia onnettomuuksia on varsin vähän, joskin tekniset syyt ovat myötävaikuttamassa onnettomuuksiin. Kaksipyöräisiä joutuu onnettomuuteen esimerkiksi siksi, ettei onnettomuuden toinen osapuoli havainnut kaksipyöräistä. Toimivilla ajovaloilla on merkittävä vaikutus siihen, miten ajoneuvo näkyy ulkopuolisille. Etenkin mopojen ja kevytmoottoripyörien valoihin tunnutaan suhtauduttavan liian leväperäisesti.

Jokainen teknisestä syystä edes osittain johtuva onnettomuus on ehkäistävissä ennakolta. Liikenne ja olosuhteet voivat olla arvaamattomia ja ennustamattomia, mutta ajoneuvon tekninen kunto ei ole. Kaksipyöräiset moottoriajoneuvot on syytä pitää kunnossa ja huollattaa ajoissa. Moottoripyörien huolto on avainasemassa tekniseen turvallisuuteen pyrittäessä.

Suurin osa moottoripyöräonnettomuuksista johtuu inhimillisistä tekijöistä. Joko moottoripyörän kuljettaja tai muut tiellä liikkuvat ovat tehneet jonkin virheen, jonka seurauksena moottoripyörä suistuu tieltä, kaatuu tai törmää. Kuulostaa ehkä pahalta (emmekä missään tapauksessa halua syyllistää onnettomuuteen syyttään tai omastakaan syystä joutuneita), mutta moottoripyöräilijän pitäisi ajatella olevansa aina syyllinen onnettomuuteen. Tottakai on selvää, että STOP-merkin takaa yllättäen moottoripyörän eteen tullut on juridisesti syypää kolariin, mutta moottoripyöräilijän pitäisi tähänkin varautua. Tilanteet voivat tulla niin yllättäen, ettei onnettomuudelle parhaallakaan ennakoinnilla olisi voinut mitään. Moottoripyörien huolto ei voi näille asioille mitään, mutta se voi minimoida tekniset, onnettomuuteen myötävaikuttavat syyt.

Takuuaikana moottoripyörien huolto on huolto-ohjelman mukaista, mutta takuuajan jälkeen huollon säännöllisyys romahtaa. Vain viitisen prosenttia kaksipyöräisistä moottoriajoneuvoista – moottoripyörät, mopot, kevytmoottoripyörät – on alle kolmen vuoden ikäisiä. Niinpä lähes kaikki liikenteessä olevat kaksipyöräiset ovat takuuhuollon ulkopuolella.

Moottoripyörien huolto on ennaltaehkäisevää toimintaa.

Aivan näin pitkälle ei huoltoa saisi lykätä. Keinuvivun raskaasta rakenteesta päätellen aivan huipputason kilpamoottoripyörästä ei ole ollut kysymys.

Tomotorilaisten pitkä kokemus moottoripyöräharrastuksessa ja moottoripyörien huoltotyössä osoittaa, että säännöllinen huolto ei ole itsestään selvyys. Häkellyttävän suuri osa pyöristä ei saa huolenpitoa säännöllisesti, vaan niitä suorastaan laiminlyödään. Moottoripyörien huoltohajonta on suuri: säännöllistä huoltoa saavat pyörät ovat muutenkin hyvin pidettyjä mutta huoltamattomat pyörät kertovat jo ulkoasullaankin vähäisestä huolenpidosta. Huoltoväli on valitettavan usein vikaperustainen: pyörä huolletaan, kun siihen tulee vikaa. Edes korjausten yhteydessä ei tehdä yleishuoltoa, vaan vain vika korjataan. Onneksi tällainen vikaperustainen huoltaminen ei ole valtavirtaa, mutta toki varsin yleistä.

Onnettomuustutkimusten mukaan katastrofaaliset tekniset viat ovat hyvin harvinaisia. Renkaat eivät puhkeile, akselit eivät irtoa tai katkea itsekseen. Silti etenkin renkaat ovat mukana onnettomuuksissa toissijaisina, myötävaikuttavina tekijöinä. Renkaiden ja jarrujen laiminlyönti ei usein ole suoraan onnettomuuden syy, mutta huonoilla renkailla ajokki menettää pidon yllättäen tai pyörät lukkiutuvat jarruttaessa helpommin kuin mihin on totuttu. Vaikka onnettomuuden ensisijainen syypää on kuljettaja tai muut tiellä liikkujat, huonontavat käyttöikänsä päässä olevat renkaat tai jarrut selviämismahdollisuuksia.

Tyyppivikojakin on

Moottoripyörien mallit vaihtuvat tiheään. Toki uusienkin mallien perustana on vanha tuote ja aivan uusia, alusta asti suunniteltuja tuotteita ei kovin usein markkinoille tule.

Tiheä mallivaihtuvuus johtaa siihen, että etenkin tuotannon alkuvaiheen moottoripyörissä voi olla tyyppivikoja. Ne ilmenevät vasta, kun riittävän moni käyttäjä on ajanut pyörillä riittävän kauan.

Moottoripyörien huolto joutuu toisinaan pohtimaan suunnitteluvirheen oikaisemista.

Tässä on esimerkki moottorin suunnitteluvirheestä. Venttiilin istukalle on jätetty liian pieni stabiili kannas sytytystulpan läheisyyteen. Sylinterinkannen muodonmuutos tuhoaa istukan. Kilpamoottorissa tämä on ominaisuus, käyttömoottorissa paha suunnitteluvirhe.

Tyyppivikojen korjaamiseksi on joskus valmistajan antamia suosituksia tai parannettuja osia. Useimmiten nämä heikot kohdat vain jäävät käyttäjän ongelmiksi ilman valmistajan tukea. Jälkimarkkinoilta saattaa löytyä parannettuja osia. Ei siis ole kiveen hakattu tosiasia, että alkuperäisosa olisi paras ratkaisu (vaikka yleensä onkin). Ulkopuolelta tuleva osa voi olla parempaa materiaalia tai tuhdimmin mitoitettu. Tällaisissa tapauksissa moottoripyörien huolto ja asiakas sopivat parhaasta menettelystä. Aina ei kannata tehdä muutoksia, jos tehostunut ongelman tarkkailu riittää.

Moottoripyörien huolto on Tomotorilla osa turvallisuutta

Moottoripyörien tai mopojen renkaiden kuluminen on loppua kohti kiihtyvää eli progressiivista ja siksi yllättävää. Renkaat kuluvat aluksi hitaasti, mutta renkaan käyttöiän viimeisellä kolmanneksella kuluminen kiihtyy rajusti. Tätä ilmiötä kutsutaan nimellä ”viimeisten millimetrien haihtuminen”. Renkaan viimeisten kilometrien kestoa ei kuljettaja voi juurikaan pidentää, mutta lyhentää voi. Kulunut rengas on vielä paljon herkempi väärälle rengaspaineelle kuin uusi rengas. Liian matala rengaspaine ja kulunut rengas etenkin edessä on hengenvaarallinen yhdistelmä.

On sanontoja, jotka veistävät hirtehistä huumoria kuluneista renkaista: ”Hiihtoliiton suosittelema” tai ”Aika vaihtaa rengas, kun valkoista alkaa näkyä”. Hauskojahan nämä ovat ja tuskinpa kukaan ihan tosissaan näin ajatteleekaan.

Moottoripyörärenkaiden valmistajilla on paljon hyvää informaatiota renkaistaan.

Näin kertoo Michelin omalta kannaltaan:

https://www.michelin-training.net/courses/motorcycle_tire_basics/english/ipad/index.html

Ja näin valistaa Continental:
https://www.continental-tires.com/motorcycle

Renkaiden yleiskunnon voi tarkistaa parissa sekunnissa vilkaisemalla renkaan uria. Jos käyttää vielä muutaman sekunnin lisää, voi etsiä renkaan reunasta kulumamerkin kohdan ja sitten vilkaista, onko kulumamerkki jo juoruamassa vaihtotarpeesta.

Jarrujen kuntoa ei ole aivan yhtä helppoa katsoa. Joissakin levyjarrurakenteissa on vaikea nähdä kitkapinnan paksuutta irrottamatta jarrupalaa. Jarrupalan kunnon varmistaminen edellyttää jonkinlaista teknistä osaamista eikä sitä pidä osaamattoman lähteä yrittämään. Vaikeaa se ei ole, mutta virheitä on myös helppo tehdä. Näin elintärkeän osan kanssa askartelevan on tiedettävä, mitä tekee. Jarrulevyn kuluminen äärirajoille on helppo nähdä: jos levy on selvästi urilla, se alkaa olla tiensä päässä.

Jarrujen uhkana on myös vuotava etuhaarukka. Moottoripyörät ovat siinä mielessä ihmisen kaltaisia, että ne ikääntyessään alkavat vuotaa. Etuhaarukoiden öljyvuodot ovat jarrujen kannalta hyvin vaarallisia. Vuoto on aluksi pientä ja jää helposti huomaamatta tai tuntuu mitättömältä asialta. Haarukasta vuotanut öljy etsii tiensä jarruihin. Kun ensimmäinen tippa on tullut jarrulevylle, ei jarruja enää ole.

Renkaiden ja jarrujen lisäksi oleellisen tärkeä ja kaikkein useimmin laiminlyöty turvallisuuskohde on rungon ja pyörän laakereiden kunto. Moottoroidut kaksipyöräiset on suunniteltu niin, että laakerin tuhoutuminen ei lukitse pyörää, mutta suuntavakavuus ja ajettavuus ovat kammottavat laakerin hajotessa. Laakerit eivät tuhoudu ilman, että ne väljenevät. Laakerin väljyys on asiansa osaavan helppo testata.

Kaikkein oleellisin tekninen turvatekijä on rengaspaine. Se vaikuttaa erittäin voimakkaasti moottoripyörän ajo-ominaisuuksiin.

Moottoripyörien huoltoajat voivat olla harvassa

Monet motoristit ovat havainneet ajokaudella harmillisen seikan. Huoltoa ei olekaan saatavilla, kun sitä tarvittaisiin. Huolto-ohjelman mukaiset kausihuollot voidaan tehdä ajokauden ulkopuolella ja niihin ei tule tarvetta normaaleilla ajosuoritteilla kesken ajokautta. Vain hyvin paljon ajettavilla pyörillä tarvitaan yleishuolto kesken kauden.

On turhauttavaa, jos aivan perustasoinen tarve, kuten renkaan- tai öljynvaihto, katkaisee ajokauden vaikkapa pariksi viikoksi vain siksi, ettei vapaita huoltoaikoja ole tarjolla. Tämä on ominaista juuri moottoripyöräilyn kaltaisille aloille, joiden huoltohenkilökunta on itsekin alan harrastajia. He haluavat olla sesongin aikana itsekin lajinsa parissa muualla kuin pajalla moottoripyörien huoltotyössä.

Tomotor palvelee asiakkaitaan myös pahimman ruuhkasesongin aikaan. Olemme itsekin motoristeja ja ymmärrämme tuskan.