Mopon ja skootterin huolto, korjaus ja kuljetus Espoossa

Lähellä ja helppo saavuttaa,
palvelu kotiovelle!

Ota yhteyttä!

Mopon ja skootterin huolto on tärkeää vanhallekin kalustolla.
Nostalgiaa vaiko käyttöesine?
Upouusi skootterimopo ei vielä huoltoa kaipaa.
Uusi skootteri on kaunista katsottavaa.

Mopon ja skootterin huolto Espoossa

Tervetuloa Tomotorille mopon ja skootterin huoltoon! Toimimme Espoossa ja lähikunnissa.

Mopot ja skootterit ovat vasta ajokortin saaneiden ajoneuvoja. Erityisesti näiden ajokkien turvalaitteiden on oltava kunnossa. Tomotorilla mopon ja skootterin huolto on turvallisuuspainotteinen.

Meiltä saat normaalin kausi- ja turvallisuushuollon lisäksi renkaanvaihdot, öljyn ja suodattimien vaihdot sekä jarrutyöt ripeällä aikataululla. Variaattorihihna on kulutustavaraa ja nekin huollamme.

Aikataulumme ovat hyvin joustavat ja ymmärrämme, että nuoren kulkijan on saatava nämä palvelut myös kesken vilkkaimman ajokauden.

Tomotor noutaa ajokit, joita syystä tai toisesta ei voida tuoda pajallemme.

Tomotorin filosofia mopon ja skootterin huoltoasiasta tästä linkistä.

Painavaa asiaa mopojen ja skoottereiden turvallisuudesta

Vaikka Tomotorin liikeidea on pitää lähiseudun ajokit ja laitteet kunnossa, on liikenteeseen tulleen nuoren turvallisuus sydäntämme lähellä. Siksi ennen tekniikkatietoa katsaus nuoren liikenneturvallisuuteen.

Nuoret mopon ja skootterin kuskit

Mopoja ja skoottereita on liikenteessä lähes 150.000:

https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/mopot-moottoripyorat-ja-mopoautot/ajoneuvomaarat

Mopot ja skootterit ovat yleensä juuri kortin saaneiden nuorten ajoneuvoja. Enää ei onneksi osteta papalle mopoa, kun hän ei lähes sokeana ja täysin kuurona voi muuten liikkua.

Ajokortin suorittaminen antaa hyvät tietopuoliset valmiudet pärjätä liikenteessä. Me huoltotyötä tekevät olemme tietysti huolissamme nuorten liikenneturvallisuudesta ja haluamme omalta tekniseltä osaltamme tehdä liikkumisen mahdollisimman turvalliseksi. Ajokorttivaatimukset pitävät huolta sääntöjen tuntemuksesta. On vain niin, että kokemattoman on pakko mennä mukaan liikenteeseen, jotta kokemusta karttuisi ja liikennesilmä kehittyisi. Tervetuloa mukaan! Mopoilla mekin aloitimme.

Ajokin kunto turvallisuustekijänä

Vaarallisen paljon väkeä skootterin kyydissä.

Jos on pakko, kulkee skootterin kyydissä useampikin. Suomessa tämä on laitonta eikä muuallakaan järin suositeltavaa. (Kuvannut Martin Fuhrmann).

Etsi viisi turvallisuusvirhettä!

Liikenne on vaarallinen ympäristö etenkin kokemattomalle. Mopoille ja skoottereille on asetettu tiettyjä rajoituksia, joiden tarkoitus on turvata aloittelevan kuljettajan henki ja terveys ensimmäisten ajovuosien aikana. Vaikka luotamme nuorten kehittymiseen liikenteen uusina tulokkaina, kannamme huolta ajokkien kunnosta.

Kaksipyöräisellä ajoneuvolla liikkuvan henki ja terveys ei saa olla kiinni ajoneuvon kunnosta. Nuori kuljettaja ei välttämättä tunnista laitteensa kuntoa eikä ehkä ymmärrä, miten tärkeitä jarrut, renkaat ja myös päiväsaikaan näkyvät valot ovat.

Niinpä mopon ja skootterin huolto on aivan erityisen tärkeä työ turvallisuuden kannalta.

Mopon ja skootterin huolto on Tomotorissa turvallisuuspainotteinen

Takaisin tekniikkakysymyksiin!

Katsotaan, mitä mopon ja skootterin huolto voi tehdä turvallisuuden hyväksi. Vaikka mopot ja skootterit ovat kaksipyöräisiä ajoneuvoja siinä kuin moottoripyörätkin, painottuu mopon ja skootterin huolto toisin. Alemmat nopeudet ja pienemmät tehot eivät edellytä samoja asioita tekniseltä turvallisuudelta kuin varsinainen moottoripyörä.

Renkaat, jarrut ja valot tutkitaan huollossa tarkoin

Tietysti jarrupalat, jarrusatulat ja jarrulevyt tutkitaan tarkasti. Mopon ja skootterin huoltokirja on yleensä kadonnut jo ammoin eikä voida luottaa siihen, että jarrunesteitä olisi viime aikoina vaihdettu.

Renkaissa on oltava riittävä kulutuspinta

Laillisen, virittämättömän mopon tai skootterin nopeudet ovat alhaiset eivätkä niiden kuluneet renkaat ole juurikaan syyllisiä vaarallisiin tilanteisiin. Kulunutkaan rengas ei näiden ajoneuvojen nopeuksissa nouse vesiliirtoon. Renkaat voidaan ajaa lain sallimiin alarajoihin, muttei yhtään sen kuluneemmiksi.

Kuluneen mopon tai skootterin renkaan vaarallisuus johtuu huonosta jarrutuspidosta. Renkaan materiaali ja rakenne edellyttää kunnolla toimiakseen tietyn määrän kulutuspintaa. Käyttöikänsä lopussa oleva rengas muuttuu arveluttavasta vaaralliseksi jo parin sadan kilometrin matkalla. Niinpä kuluneen näköinen rengas on syytä vaihtaa pikimmin.

Mopot ja skootterit ovat käytössä pidempiä ajokausia kuin raskaat moottoripyörät. Niinpä näiden keveiden ajoneuvojen kuljettajilla on paljon suurempi todennäköisyys joutua kohtaamaan jäinen tai jopa luminen tienpinta. Rengastuksen pitää olla keliä myöten!

Rengaspaineet kohdalleen

Vaikka mopo tai skootteri ovat alhaisten nopeuksien ajoneuvoja, on niiden rengaspaineet pidettävä oikeina. Pienipyöräiset ajokit menettävät rengaspaineitaan paljon autoja nopeammin. Lisäksi mahdollisen kyytiläisen tuoma lisäpaino muuttaa kevyen kaksipyöräisen ajovakautta suuresti. Väärä – lähes aina liian alhainen – rengaspaine on suorastaan vaarallinen.

Viritettyjen mopojen turvallisuus ja huolto

Useimpien mopojen ja skoottereiden tehoa ja maksiminopeutta voidaan nostaa yksinkertaisin konstein. Niinpä virittäminen ei osoita erityistä teknistä lahjakkuutta eikä varsinkaan viisautta. Samoista moottorin perusosista on tehty jo tehtaalla paljon tehokkaampiakin versioita.

Viritettyjen ajokkien ajoneuvotekninen ongelma on niiden jarrut ja pyöränripustus. Vaikka samasta moposta olisi olemassa kevytmoottoripyöräksi luokiteltu versio, ei valmistaja laita matalan suorituskyvyn ajokkiin yhtään parempia komponentteja kuin on välttämätöntä. Niinpä viritetyn ajokin alusta ei kykene käsittelemään kohonnutta moottorin suorituskykyä. Liikenteeseen juuri tullut ei vielä hahmota kunnolla kohonneen nopeuden luomia liikennetilanteita. Nuori kuski ei myöskään ymmärrä, että virittäminen on paljon muutakin kuin äänekkäämpi pakoputki ja lain vaatimien rajoittimien ohittaminen.

Myös viritetyn mopon ja skootterin huolto tehdään Tomotorissa, mutta vain, jos niissä on turvallisuutta vaarantavia vikoja vaikkapa jarruissa. Tomotor ei millään tavalla avusta virittämisessä eikä korjaa ajoneuvoja muuhun kuin alkuperäistä vastaavaan kuntoon.

Mopon ja skootterin alusta kuntoon

Mopon ja skootterin huoltohommissa ei pidä laiminlyödä alustan komponentteja. Vaikka jotkin moottoripyörässä hengenvaaralliset alustaviat eivät alhaisissa nopeuksissa tulekaan esiin, on alustan perusasiat pidettävä kunnossa.

Vaarallisin alustavika on pyöränlaakereiden hajoaminen. Tämä on todettavissa jo paljon ennen laakerien hajoamista. Myös emäputken ja keinuhaarukan laakerointi on tarkistettava. Näiden huono kunto ei johda katastrofeihin, mutta ajettavuus kärsii ja sen myötä myös aktiivinen turvallisuus.

Monissa moottoripyörän sukuisissa mopoissa on pitkälle kehitetty etujousitus ja iskunvaimennus. Etuhaarukan öljyvuodot ovat turvallisuusriski. Jos öljyä pääsee vuotamaan jarrulevylle asti, menetetään jarrut välittömästi. Yleensä öljyvuoto ei ole niin suuri, että öljyn väheneminen iskunvaimennuksesta vaikuttaisi merkittävästi alustan käyttäytymiseen. Etuhaarukan öljytiivisteet ja pölysuojat ovat jarruille erittäin tärkeät ja niitä on tarkkailtava. Pieninkin öljyn tihkuminen muuttuu etuhaarukassa nopeasti vuodoksi.

Mopon etuhaarukka.

Mopon etuhaarukan hyvä kunto on ohjattavuuden ja stabiilisuuden kannalta kriittisen tärkeä. Etupyörä vaikuttaa suuntavakavuuteen monin verroin enemmän kuin takapyörä. Tietysti takapyöränripustuksenkin pitää olla kunnossa.

Moottoreita ja voimansiirtorakenteita on erilaisia

Mopojen ja skoottereiden malleja on paljon ja niiden tekniset ratkaisut ovat moottorin ja voimansiirron osalta erittäin vaihtelevat. Oli rakenne minkälainen hyvänsä, niin mopon ja skootterin huoltoon kuuluu öljynvaihtohuolto vähintään kerran vuodessa.

Kaksitahtisissa ketjullisissa mopoissa vaihdetaan vaihteistöljy. Samalla arvioidaan öljyä tarkastelemalla, onko epänormaalin kulumisen jälkiä havaittavissa.

Nelitahtisissa mopoissa on moottorilla ja vaihteistolla yleensä yhteinen öljy. Tämän vaihtaminen on vielä tärkeämpää kuin kaksitahtisen vaihteistoöljyn vaihto. Moottoriöljy joutuu kokemaan korkeita lämpötiloja ja neutralisoimaan palamisesta syntyneitä happamia aineita.

Jos ajokki seisoo talven, niin öljyjen paras vaihtoaika on syksy, sillä ajokaudella öljyyn kertynyt kosteus ja happamat palamisjäämät saadaan pois kalliita osia syövyttämästä. Modernit öljyt suojaavat moottoria hyvin, joten öljynvaihdon ajankohta ei ole kriittinen. Tärkeintä on, että öljyt vaihdetaan vuosittain. Jos ei syksyllä, niin sitten keväällä!

Moposkootterin variaattorivaihteisto.

Skoottereiden tavanomainen ”vaihteisto” on kiilahihnavariaattori. Hihnapyörien halkaisija muuttuu automaattisesti kuorman ja nopeuden mukaan. Moottorin kierrokset pysyvät lähes vakiona, vaikka skootterin vauhti muuttuu.

Variaattorivaihteistoa käyttävät skootterit ovat arkoja vetohihnan kulumiselle. Hihna pitäisi tarkastaa säännöllisesti. Hihnan vaihtoväli määräytyy viime kädessä hihnan kuluneisuuden mukaan. Kulumiseen vaikuttavia tekijöitä on paljon ja siksi ei voida antaa tarkkaa kilometrimääräistä vaihtoväliä. Valitettavasti variaattorivaihteistossa myös lautaslevyt ovat kulutustavaraa. Ne tarkastetaan tietysti samalla, kun hihna tutkitaan tai vaihdetaan.

Ajoneuvon kunto on osa aktiivista turvallisuutta

Ajoneuvon ominaisuudet ovat aktiivista turvallisuutta

Aktiivinen turvallisuus tarkoittaa ajoneuvon ominaisuuksien ja kunnon vaikutusta onnettomuuksien syntyyn. Tietysti kuljettaja itse on tärkein aktiivinen turvallisuustekijä, mutta hänen toimintaansa eivät hyvätkään huoltotoimet voi vaikuttaa.

Mopon ja skootterin huolto on turvallisuuskysymys. Hallintalaitteiden pitää toimia kunnolla, renkaiden ja jarrujen on oltava asianmukaisessa kunnossa ja valojen toimia myös päivällä.

Pään ja ihon suojaaminen on tärkeää

Passiivinen turvallisuus astuu kuvaan, kun jotain ikävää liikenteessä tapahtuu. Tarkoitus on suojata ihmisiä onnettomuuden seuraamuksilta. Kaksipyöräisillä, suojattomilla ajoneuvoilla liikkuvilla ei ole turvavöiden, turvatyynyjen tai rakenteiden tuomaa suojaa. Tässä ajovarusteilla on ratkaiseva merkitys. Niinpä painotamme erittäin pontevasti asiallisten ajovarusteiden käyttöä myös mopoilla ja skoottereilla ajettaessa.

Tällainen kypärä ei ole turvallinen.
Jos on kova kallo, niin riittääkö pehmeä päähine?

Yleensä nuoret luut paranevat murtumista, mutta asfalttia vasten revitty iho näyttää koko loppuiän asfalttia vasten revityltä iholta. Vaikka olisi kuinka kuuma tai tyyli vaatisi paljasta ihoa, niin vetoamme kaksipyöräisten kuljettajiin ja heidän vastuullaan oleviin matkustajiin: suojatkaa päänne kypärällä ja ihonne asfaltti-ihottumalta. Tiivisneuleiset merkkifarkut kestävät ihmisen alla 50 km/h vauhdista muutaman kymmenen senttimetrin matkan ennenkuin niihin on kulunut reikä. Lopun hidastumisesta joutuu kustantamaan iho, lihas ja luu.

Taitavinkaan ajoneuvokorjaamo ei korjaa ihmisruumiin osia, vaan ylläpitää aktiivista turvallisuutta. Kehon suojaaminen eli passiivinen turvallisuus on jokaisen omalla vastuulla.